Klockor på vita duken: Ryan Gosling special

Det finns skådespelare som samlar på klockor för att synas.
Sedan finns Ryan Gosling — som samlar klockor som om han försöker undvika att synas, men ändå råkar göra det.
Det är lite av hans superkraft.
Han säger sällan mycket i intervjuer, han har inga gigantiska statements på sociala medier, och ändå fortsätter han dyka upp som en av de mest stilsäkra männen i Hollywood.
Tittar man noggrant märker man att det ofta är klockorna som avslöjar honom.
De hänger med i rollerna, i vardagen, i kampanjerna — men framför allt i de små ögonblicken när han bara klär sig exakt som han vill.
Och den samlingen är betydligt intressantare än vad man först tror.
Inte för att den är störst eller dyrast.
Utan för att den är genomtänkt. Nördig. Kul. Och framför allt: personlig.
Patek Phillippe Calatrava 5196G – den tysta och eleganta perfektionen
Vi börjar med Drive.
Filmen som fick hela internet att sitta tyst i soffan och fundera på att köpa en skorpionjacka och prata mindre.
På handleden?
En Patek Philippe Calatrava 5196G.
Det geniala är hur pass osynlig den är.
Det är ingen iögonfallande Patek. Det är en tunn, ren, nästan zen-lik klocka som ser likadan ut idag som för åttio år sedan. Man får känslan av att även om resten av världen brinner, så kommer Calatravan stå där och se exakt likadan ut.
Och det passar Driver perfekt: en man som aldrig säger mer än nödvändigt och ändå får allt gjort.
Nördfakta du kan ta med till middagar:
5196G är en modern klocka som helt skippat sekundvisare. Bara timmar och minuter.
Det är svårt att bli mer minimal än så.
Vintage-Omega i La La Land – den varma och mänskliga klockan
I La La Land händer något helt annat.
Goslings karaktär lever i en romantisk bubbla av jazzklubbar, förlorade epoker och allmän 1950-talsnostalgi.
Och klockan? En gammal Omega i guldton.
Det här är inte en modell man hittar i monter på NK. Det här är en sådan klocka som ofta ligger i en liten kartong längst ned i en låda och väntar på att någon ska upptäcka den igen. Tunn boett. Plexiglas. Tavla med lite charmig patina.
Det fina med vintage-Omega från den eran är att de känns varma.
Moderna klockor är ofta perfekta. Vintage-Omega är… mänskliga.
De tickar lite ojämnt, reflekterar ljus på ett annat sätt, och bär på spår av människor som levt ett liv innan du.
Det gör hela rollen ännu bättre.
För La La Land handlar ju egentligen om drömmar man inte riktigt vågar släppa.
Och en sådan historia berättas bättre med en klocka som också burit några.
IWC Portugieser Chronograph – finanskillens bästa vän
I The Big Short byts stämningen igen.
Där är Goslings karaktär en slick finansman, komplett med vassa skjortkragar och kommenterar världsekonomin med ett halvsnett leende.
På handleden: en IWC Portugieser Chronograph.
Det här är en klocka som nästan ser ut som ett Excel-ark.
Ren, stram, perfekt symmetri.
Den är som gjord för någon som vill signalera: jag har koll på siffrorna – utan att behöva säga det högt.
Portugieser är dessutom en riktig ikon bland klocknördar.
Det är modellen som fick IWC att kliva in i lyxsegmentet, och proportionerna är så genomtänkta att man nästan undrar om de gjorde det med laserpassare.
Det är en klocka som inte försöker imponera – den bara är kompetent.
Lite som karaktären själv.
Ryan Goslings privata klocksamling
Extra roligt blir det dock när man tittar på Goslings egna val av klockor utanför filmer och kampanjer. För då dyker en av de mest charmiga modellerna upp: som exempelvis hans Rolex Bubbleback 3372 och Submariner 16610.
Det här är en klocka som hade kunnat vara huvudrollen i en Wes Anderson-film.
Rund, liten, lite kupad, lite ojämn.
Den ser nästan ut som en gammal karamell i metallform.
Men Bubblebacks är betydelsefulla.
Det var Rolex första stora steg in i automatiska urverk — och många klockentusiaster ser dem som starten på den moderna Rolex-eran.
Gosling hade kunnat köpa vilken modern Rolex som helst, men han väljer en av märkets mest underskattade vintage-serier. Det är ett val som enligt mig, gör honom till en riktig samlarvän.
När Gosling inte spelar in filmer eller går röda mattor, då dyker hans Submariner 16610 ofta upp på handleden. Det är nästan ironiskt. Hollywoodstjärna, framgångsrik, stilikon – och så väljer han inte den senaste Submarinern för överlistade pengar, utan en äldre ref. 16610 från aluminium-eran. En generation som är lättare, tunnare och mer “jag ska faktiskt använda det här som en klocka”.
Nörden i mig älskar det. För 16610 är en av de sista Submariner-modellerna som fortfarande känns lite rå. Lite verktyg. Lite att den är byggd för att faktiskt dyka, inte bara synas på en brunch.
Det är ett av hans mest jordnära val, och kanske det som gör den bäst.
Till sist har vi hans Air-King 5500. En modell som känns som svaret på frågan: ”Vad tar man på sig när man vill slippa tänka?”
Air-King 5500 är nämligen perfekt i sin enkelhet.
Den är liten, tunn, helt ren i designen och funkar nästan oavsett outfit.
Det är också en av de mest långlivade Rolex-modellerna någonsin – och det finns en anledning. Den är bara … rätt.
Som varumärkesambassadör bär han dem ofta offentligt – och visst, de klär honom bra. Men när han får välja fritt är det framför allt hans vintage- och klassikermodeller som kommer fram.
En samling som inte försöker – och det är därför den fungerar
Det jag gillar mest med Ryan Goslings klocksamling är att den känns ärlig. Han samlar inte för att imponera.
Han samlar för att han gillar saker.
Och kanske är det just därför vi lägger märke till honom. Inte för att han försöker sticka ut, utan helt enkelt för att han inte behöver det.
Hans klockor fungerar som små tidsmarkörer i hans roller, hans stil och hans liv.



































































