Köpvillkor


§1 Allmänt

Care of Carl AB (556800-5739) ingår endast avtal med myndig (18 år) person. Är man minderårig krävs målsmans tillstånd.

Avtal ingås endast på svenska och vi levererar endast inom Sverige.

Avtal ingås när du väljer att skicka beställning i kassan.

I priserna ingår moms med 25 %.

Vi förehåller oss rätten att vid uppenbara felaktigheter, t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.

Om du vill korrigera din beställning efter order kan vi endast göra detta innan din beställning har lämnat vårt lager.

Alla varor förblir Care of Carl AB:s egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.

Care of Carl AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Produkt(er) som ingår kostnadsfritt i samband med köp av annan vara måste i samband med en retur också skickas tillbaka. Produkten som ingått i köpet kommer annars att debiteras motsvarande dess fulla värde.

Exempel: du köper en jacka för 4999 kr där det på köpet ingår en mössa gratis, värde 899 kr. Du returnerar jackan men inte mössan, vi kommer således återbetala dig 4100 kr.



§2 Leverans

Beställningar levereras fraktfritt om förvalt fraktfria leveransalternativ används. För specifika områden kan kompletterande leveransalternativ med fraktkostnad visas som tillgängliga. Det sistnämnda leveransalternativet kräver ett aktivt val i kassan.

Vi skickar endast paket inom Sverige. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad, d.v.s. vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle din order inte kunna skickas i tid har du då rätt att häva ditt köp.

Om ditt paket och/eller innehållet är transportskadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Om paket kommer bort under transporten måste du meddela vår kundtjänst inom skälig tid (2 månader).

Care of Carl skickar en orderbekräftelse till mailadressen du angivit innan vi skickar varorna till dig.

Leveranssätt:

Varubrev: För beställningar som har en låg vikt och volym kan leveranssätt Varubrev användas. Detta leveranssätt är ej tillgängligt vid postförskott eller vid högre varuvärden. Varubrev levereras direkt till din adress.

Paket till ombud: För beställningar till paketombud använder vi Postnord MyPack Collect.
När din beställning har anlänt till Postnords utlämningsställe skickas en avisering till dig.

Avisering kan ske på något av följande två sätt, beroende på om vi har ett korrekt mobiltelefonnummer till dig:

SMS-avisering till din mobiltelefon: Aviseringen sker samma dag som paketet ankommer till ditt utlämningsställe.

Brevavisering: När ditt paket anländer till Postnords utlämningsställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin och din legitimation till det anvisade utlämningsstället för att lösa ut din beställning.

För att hämta ut paket krävs att du kan visa upp giltig legitimation. För uthämtning av annan än mottagare, vänligen kontakta oss för mer information eller se information på Postnords hemsida.

Vid eventuella leveransförseningar eller slutförsäljningar meddelas du. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening eller slutförsäljning.

Hemleverans: För leveransalternativet ’Hemleverans’ använder vi Budbee respektive Postnord, vilket anges i kassan. Dessa alternativ visas som tillgängligt endast för de områden där våra transportörer kan erbjuda denna tjänst. Det är ej möjligt att välja dessa leveransalternativ om du väljer att betala via postförskott.

Våra transportörer kommer avisera dig via SMS och föreslå tidpunkt för leverans. Du har med dessa leveransalternativ möjlighet att påverka leveransens utförande, varvid tilläggskostnader kan uppstå. I fall där dina val kan skapa extra kostnader kommer detta tydligt kommuniceras i transportörens gränssnitt och dessa är då hanterade som en affärsrelation mellan mottagare och transportör. För att kunna leverera din beställning behöver du vara inställd på att kunna visa legitimation vid mottagandet av beställningen. Om annan än mottagaren tar emot leveransen behöver du vara inställd på att även mottagarens legitimation skall kunna uppvisas. Om leverans ej kunnat utföras på grund av mottagarens frånvaro/otillgänglighet återförs försändelsen till transportörens närmaste terminal (Budbee) respektive närmaste paketombud (Postnord), varvid mottagaren meddelas om möjligheter till nya leveransmöjligheter. Om försändelsen ej kan levereras kommer paketet återföras till Care of Carl och hanteras som en returorder.

För leveransalternativet ’Hemleverans’ tar vi ut en fraktkostnad, vars storlek anges i kassan. Fraktkostnad kan endast reklameras om Care of Carls eller vår transportörs åtaganden ej har uppfyllts. Vi förbehåller oss rätten att göra löpande justeringar i tjänstens tillgänglighet och leveranstid. . 

Instabox: Ditt paket levereras till angiven paketbox. Den förvalda paketboxen motsvarar det val Instabox rekommenderar för ditt postnummer. Du har även möjlighet att göra ett eget val av paketbox som passar dig bättre. Avisering och kod för uthämtning distribueras via SMS till angivet mobilnummer. Tjänsten kräver Mobilt BankID. Paketet är tillgängligt i tre dygn efter ankomst till paketbox. Om försändelsen ej hämtas kommer paketet återföras till Care of Carl och hanteras som en returorder. Normal transporttid är 1-2 dag.

Budbee Box: Ditt paket levereras till angiven paketbox. Den förvalda paketboxen motsvarar det val Budbee rekommenderar för ditt postnummer. Du har även möjlighet att göra ett eget val av paketbox som passar dig bättre. Avisering och kod för uthämtning distribueras via SMS till angivet mobilnummer. Tjänsten kräver Mobilt BankID. Paketet är tillgängligt i minst tre dygn efter ankomst till paketbox. Om försändelsen ej hämtas kommer paketet återföras till Care of Carl och hanteras som en returorder. Normal transporttid är 1-2 dagar.


§3 Betalning

Kortbetalning: Du kan betala med Visa, Mastercard eller American Express. Välj kortbetalning och följ anvisningarna. Varorna skickas direkt efter betalningen och ingen extra avgift tas ut. Kortbetalningar handläggs av Klarna. Endast kort aktiverade med 3D Secure fungerar.

Direktbetalning internetbank: För dig som är ansluten till Internetbanken hos SEB, Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Postförskott: En avgift tas ut och läggs till i kassan när du väljer postförskott. Observera att postförskott  inte är tillgängligt för alla typer av beställningar.

Faktura: Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. Vid fakturabetalning skickas varorna till den folkbokförda adressen. Vill du ej ha varorna till din folkbokföringsadress ber vi dig vänligen använda ett annat betalningsalternativ. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, dröjsmålsränta och aktuell referensränta.

Delbetalning: Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Klarna. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Delbetalningsalternativen vi erbjuder visas i kassan. För aktuella villkor se länken nedan.

Se de allmänna kontovillkoren här.

PayPal: Du kan betala med PayPal, välj alternativet i kassan och följ sedan anvisningarna. Du behöver ett konto hos PayPal för att kunna genomföra betalningen. Har du inte detta kan du enkelt registrera ett vid köptillfället. Varorna skickas direkt efter betalningen och ingen extra avgift tas ut.

Swish: Du kan betala med appen Swish via din mobila enhet, välj alternativet i kassan och följ sedan anvisningarna med hjälp av ditt Mobila Bank-ID. Pengarna dras direkt från det konto som du har kopplat till Swish-appen. Ingen extra avgift. Vid en eventuell retur betalas beloppet tillbaka genom Swish-appen. Transaktionen sker direkt. Du får då en notis i din Swish-app att du fått en återbetalning. 

§4 Ångerrätt

Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, ersätter konsumenten oss för den eventuella värdeminskning som uppstått. Värdeminskningens omfång bestäms av Care of Carl AB.

Ångerrätten kan nyttjas förutsatt att varan returneras tillsammans med de etiketter och originalförpackning/skolåda som följer med varan. Du har som kund rätt att undersöka varan men du får inte bryta plomberingar. Det betyder att du utan kostnad kan returnera eller byta varor så länge varorna är i nyskick & doftfria. Dofter kan orsaka hälsoproblem, såsom astma eller migränattacker. Vi ber dig därför att avstå från att använda dofter av något slag när du provar dina beställda plagg. Ångerrätten gäller inte underkläder eller brutna förpackningar. För de fall där tillhörande fodral, emballage, informationsfolder och äkthetsintyg inte medföljer vid utnyttjande av ångerrätt, har Care of Carl AB rätt att neka returen. Vid retur av varor vars utleverans skett med hemleverans, sker samma returrutiner som vid övriga fraktsätt.

Byte: Vid byte är returfrakten fri förutsatt att den bifogade returfraktsedeln används. Ett byte innebär att du för varje returnerad vara väljer att köpa en ny vara. Eventuell mellanskillnad betalas tillbaka. Om du returnerar ett större antal varor än du byter till definieras det inte som en retur utan som ett återköp, se nedan.

Retur: Du kan returnera dina varor till Care of Carl AB kostnadsfritt inom 14 dagar och få pengarna tillbaka om du ångrat dig. Ångerfristen börjar gälla den dag du tagit emot din beställning. Använd Returnotan och vår förbetalda returfraktsedel som bifogats i din försändelse.

Vid felexpedition kan du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning.

Alla varor som skickas tillbaka, måste vara noggrant emballerade, för att undvika skador på varan. Det är du som kund som står för transportrisken tillbaka till Care of Carl AB.

Reklamation: Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och eventuellt begära in plagget om så behövs. Normal reklamationsrätt är vanligen tre (3) år, ett upptäckt fel på en vara ska anmälas till oss inom skälig tid, det vill säga så snart det upptäcktes eller borde ha upptäckts. Detta anses vara inom två (2) månader från det att upptäckten gjordes. Fel som upptäcks inom sex månader efter det att varan levererats förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste du som konsument kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det var ett ursprungligt fel på varan.

Första åtagandet vid en reklamation är att åtgärda felet. Om detta inte går och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt.

Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda.

Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället. Vill du ångra ditt avtal (köp) hos oss och istället använda Konsumentverkets ångerblankett finner du den här (PDF).

Returadress för ångerrätt och reklamation:
Care of Carl AB
Företagsgatan 44
504 64 Borås

Sverige

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:
E-mail: info@careofcarl.se
Telefon: 033-55 55 270 (vardagar kl: 08-17)

Garanti: 
Vi lämnar alltid minst 12 månaders funktionsgaranti på alla tidigare använda klockor som säljs under Care of Carl Pre-Owned & Vintage Watches. Denna garanti kan kombineras med eventuell återstående tillverkargaranti men gäller ej nya klockor. Läs mer om vår funktionsgaranti här https://www.careofcarl.se/sv/kop-pre-owned-vintage-klocka



§5 Sortiment

Care of Carl AB reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet.

Care of Carl AB reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Care of Carl AB förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

§6 Force majeure 

Care of Carl AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

§7 Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Care of Carl AB:s tjänster eller produkter bör meddelas till Care of Carl AB:s kundservice via e-mail info@careofcarl.se alternativt telefon 033 55 55 270 (vardagar kl: 08-17). Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.

§8 Fair Use-klausul

Care Of carl erbjuder alltid fri frakt och fri retur. Med anledning av att vissa kunder visat ett avvikande köpbeteende och ett sätt att utnyttja våra fria returer, har vi infört ”fair use”-klausulen.

När vi identifierar ett köpmönster, som vi anser vara onormalt och oacceptabelt, kommer vi från fall till fall att utvärdera om en kund ska nekas att handla framöver. Det kan grunda sig i retur av varor som inte längre är i nyskick eller inte överensstämmer med vad som levererats. Vid extremt många köp och onormal hög returandel kan framtida köp komma att nekas alternativt bli belagda med en returavgift om 100kr.

I de fall CareOfCarl har anledningen att misstänka missförhållande eller bedrägeri kopplat till en order, kommer den att avslutas med hänvisning till ”fair use”-klausulen. En misstanke kan vara baserad på flera objektiva och icke diskriminerade faktorer, så som ej uthämtade paket, påstående om felexpedition hos Care Of Carl eller våra partners, orders sammansättning eller onormalt förfarande vid retur/mottagande av paket.



Vill du fortsätta där du var?
Nej, jag vill börja om
Ja, jag vill fortsätta
4.75/5 10948 Recensioner

Lätt att handla! 

Simon R

2023-09-29

Köpare

2023-09-19

Uppfyller mina förväntningar 

Dariusz W

2023-09-28

Köpare

2023-09-18

Snabbt och enkelt 

Lars S

2023-09-28

Köpare

2023-09-18

Bra utbud och snabba leveranser.

Hector V

2023-09-27

Köpare

2023-09-16

Bra service, snabb leverans!

Mats D

2023-09-27

Köpare

2023-09-17

Riktigt bra! Tack :)

Kund

2023-09-25

Köpare

2023-09-14

Grymt bra och snabb leverans.

Nils-Åke H

2023-09-25

Köpare

2023-09-15

Snabb hantering och leverans! Trevligt med en undertecknad lapp av den som hanterade paketet. Hade beställt två storlekar och behövde returnera den ena vilket också gick smidigt och snabbt. Har handlat tidigare och har bara positivt att säga! 

Marika Ö

2023-09-20

Köpare

2023-09-09

Grymma på e-handel! Bra utbud, snabba leveranser.

Josefine P

2023-09-20

Köpare

2023-09-08

Snabb och bra hantering som vanligt!

Anders M

2023-09-18

Köpare

2023-09-07

Köpte en svart Barbour hatt. Passade perfekt och jag fick försändelsen dagen efter jag beställt den. Återkommer med fler beställningar. Toppen! CS.

Christer S

2023-09-18

Köpare

2023-09-07

Oerhört smidigt och väldesignad onlinebutik, kanske den bästa köpupplevelsen som jag upplevt online.

Per H

2023-09-18

Köpare

2023-09-06

Alltid snabb leverans och inga konstigheter vid byte eller retur.

Stefan T

2023-09-18

Köpare

2023-09-05

Otroligt snabb leverans och trevlig kundservice!

Anders L

2023-09-18

Köpare

2023-08-27

I never had a delivery made so fast, the quickest package delivery I ever had in my life. I am thoroughly amazed.

Abhisek P

2023-09-14

Köpare

2023-09-04

Alltid bra service och bemötande., Genom era kombinationer/uppsättningar av kläder/skor/accessoarer inspirerar ni och förändrar manliga garderobet till det bättre :). Fortsätt så ni är bäst,  ni skulle kunna vara mer aktiva på tex Instagram och visa upp olika uppsättningar och inspirera fler. 

Arnes F

2023-09-14

Köpare

2023-09-04

Mycket snabb leverans!

Mari D

2023-09-14

Köpare

2023-09-05

Superbra hemsida för det första. Snabb leverans och fina produkter. Inget att klaga på 😄

Linda L

2023-09-14

Köpare

2023-09-02

Snabb leverans och bra service vid byte av storlek!

Linda L

2023-09-13

Köpare

2023-09-03

Mycket nöjd med nivån och utbudet

Jonathan L

2023-09-13

Köpare

2023-09-01

Alltid lika bra!

Jesper S

2023-09-12

Köpare

2023-08-30

Bra och tydlig beställning. Enkelt att returnare om det blir fel. Smidigt med Swish

jan M

2023-09-12

Köpare

2023-09-01

Bra utbud, extremt snabb leverans!

Tom Å

2023-09-12

Köpare

2023-08-31

Grym leverans !

Karl J

2023-09-08

Köpare

2023-08-29

Mycket bra.

Lucas R

2023-09-07

Köpare

2023-08-28

Så professionellt och snart leverans 

Driton B

2023-09-07

Köpare

2023-08-29

Beställde och fick levererat på dörren.  Smidigt och klart. 

ÅMUND G

2023-09-06

Köpare

2023-08-26

A-OK perfekt shopping upplevelse

Mattias P

2023-09-06

Köpare

2023-08-27

Det är ett bra retursystem via Indtabox.  Tråkig att ni inte hade möjlighet att byta till mindre storlek då lagervarorna var slut. Kanske en annan produkt till en reducerad kostnad.   Mvh. Ingemar 

Ingemar M

2023-09-04

Köpare

2023-08-24

Välkommen!
Vill du fortsätta med leveransland Sverige?
På CareofCarl.se levererar vi endast inom Sverige.
Välj annars annat leveransland:
Spara mitt val
Fortsätt till Sverige »