
Stiltips: Att matcha skor och byxor
Efter flertalet läsarfrågor, kommer ett inlägg om hur man ska tänka vid matchning av skor och byxor. Precis som vid matchning av andra plagg och accessoarer har färg och material en central betydelse.

Text: Mikael Vallin
Foto: Charlotte Håkansson
Vid matchning av skor och byxor kan man grovt taget räkna upp tre inledande faktorer som i skriven ordning blir en viktig del att ta hänsyn till i ditt val av kombinationer: färg, material och det intryck du vill ge med kombinationen. Som tumregel sätter valet av de skor du bär tonen för resten av de kläder du har på dig. Ett par bra skor kan få dig att komma undan med de flesta övriga klädval du gör, så länge matchningen och passformen är bra. På samma sätt kan ett par skor av sämre kvalité och modell att förstöra intrycket även av den mest påkostade och välsittande kostymen.
Färgvalet
Precis som vid matchning av kavajer och byxor och övriga plagg i din ensemble, så är det viktigt att ha en tanke om hur färger harmonierar och kontrasterar. Många män bär ständigt svarta skor till det mesta de har på sig, med motiveringen att svart passar till allt. Det är fel. Svart fungerar tillsammans med många färger och svarta skor är enligt vissa klädkoder det enda korrekta valet. Däremot är svart en för skarp kontrast främst till ljusare färger, och till blåjeans är istället skor i olika nyanser av brunt bättre då färgerna harmonierar mjukare med varandra. Jag kommer att bygga detta grundresonemang på tankar om svarta och bruna skor. Därefter finns det ingen gräns för möjliga skofärger i kombination med byxfärger.
Svarta skor
Följande resonemang bygger mycket på personlig smak och jag utgår ifrån min egen, och ett i många fall generellt tillämpbart synsätt. Grovt sammantaget kan man säga att svarta skor passar bäst till svarta och grå kostymbyxor, samt till mörka kostymfärger vid klädkoden ”mörk kostym”. Det är kalla färger i gråskalan som gör sig absolut bäst till svarta skor. Svarta skor anses färgmässigt som det mest formella valet.
Bruna skor
Bruna skor omfattar egentligen alla nyanser av brunt, från ljust tan-färgat läder till mörkaste svartbrunt. Alla dessa nyanser funkar till en oändlig mängd användningsområden och passar väl ihop med byxfärger som exempelvis blått, ljusare brunt, beige, grönt, men även grått. Ju mörkare nyans skorna har desto formellare blir de.
Material i byxor och skor
När vi kommer till delen material i ekvationen finns det några grundresonemang som fungerar ganska bra och det är att material med grövre yta passar bra till byxor av grövre tyg. Skomaterial med grövre yta är exempelvis mocka och nubuck, men även läder med någon form av mönster präglat i ytan som exempelvis grain. Dessa skor fungerar ypperligt bra till byxor av grövre bomullstyg såsom jeans och chinos, men även flanellbyxor och tweed. Skomodeller som brogues och kängor gör sig även bra i dessa material, och till dessa typer av byxor.
Skor av slätare läderkvalitéer gör sig ofta bra i mer formella skomodeller som oxfords och munkskor. Dessa skor blir sedan ett bra val till mer dressade byxor, sydda av finare tygkvalitéer.
Skor av slätare läderkvalitéer gör sig ofta bra i mer formella skomodeller som oxfords och munkskor. Dessa skor blir sedan ett bra val till mer dressade byxor, sydda av finare tygkvalitéer.
Dressa upp och ned med skor
Du kommer efter en tids matchande av skor, färger och material upptäcka hur trevligt och spännande det är att använda en formell skomodell, som en munksko eller cap toe-oxford i ett grövre material som mocka, och matcha dem med både kostymer för att ge dem en ledigare känsla. Men även för att dressa upp intrycket av ett par jeans med hjälp av skorna. Möjligheterna att experimentera med formalitetsgrader mellan skor och övrig klädsel är oändliga och möjligheterna blir fler och fler ju mer bekväm och säker du känner dig i att kombinera material och färger.

Ledig kombination med kostym, där ett par sneakers och en stickad tröja dressar ner känslan

Ledig kombination med kostym, där ett par sneakers och en stickad tröja dressar ner känslan
En dag upptäcker du hur du gärna vill bära dina chelsea boots i mörkbrun mocka, vilka du vanligtvis bär till jeans, nu tillsammans med en mörkgrå ullkostym och en ljusblå oxfordskjorta. Hela kombinationen blir avslappnat och ledigt dressad, till stor del tack vare den informella skomodellen av mocka. En annan dag bär du ett par smalt skurna, mörkblå otvättade jeans, och kombinerar dem med en mycket dressad mörkbrun cap toe-oxford och en marinblå kavaj med en vit näsduk i bröstfickan, buren ovanpå en vit bomullsskjorta. Jeansen har plötsligt blivit en del i en formell klädkombination mycket tack vare skorna.
Skärpet i matchningen
Taggar:
Vad tyckte du om den här artikeln?
33 Kommentarer
#1
En fin och välskriven text fungerar alltid bra till morgonkaffet en sådan fin Tisdag! Tack så hemskt mycket för det M. Vallin. Jag måste dock fråga, vad tycker du angående Shorts och Loafers? Jag har alltid dragit slutsatsen att Loafers endast kan bäras med Shorts, vilket jag tydligen dragit lite förhastat.
MVH Adrian
MVH Adrian
Den 16 augusti 2016
#1
@Adrian: Tack för de värmande orden! Jag tolkar din fråga som att du undrar om loafers även är ok till andra typer av byxor än bara shorts? Loafers är en väldigt bra skomodell att bära till shorts då de har en mycket ledig framtoning. Då skall de bäras utan strumpor, eller med en låg strumpmodell som försvinner ner i skon och inte syns. Loafers går dock också förträffligt bra ihop med såväl jeans som chinos och olika typer av kostymer. Grovt generaliserat, blir ett par bruna mocka-loafers en mer ledig variant, bra i hop med både shorts, chinos, jeans, men de är också fantastiska till att dressa ned en grå eller blå kostym, och de passar förträffligt bra ihop med exempelvis flanellkostymer. En svart loafer av blankt kalvläder blir en mer formellt lämpad sko, som är riktigt snygg ihop med exempelvis en grå ullkostym, vit skjorta och om man vill, ett par färgglatt orangea strumpor.
Den 16 augusti 2016
#2
Jag gillar också texten. Håller dock inte till 100 % med om att svarta skor inte funkar till jeans. Tycker att mycket hänger på vad man bär i övrigt. Jag vågar mig på att ha uppfattningen att t.ex. svarta chelseaboots går helt okej ihop med jeans och grå kavaj. I synnerhet om man bär en svart hatt till.
Den 16 augusti 2016
#2
@Bjrn: Du är helt rätt ute Bj(ö?)rn :D Det hänger väldigt mycket på vad man bär tillsammans med jeansen och de svarta skorna. Särskilt snyggt är det till riktigt ljust tvättade blåjeans, och då mycket gärna ihop med en grå kavaj som du nämner. Ju mörkare tvätt på de blå jeansen, desto bättre känner jag själv att det blir med bruna skor. Men som sagt, allt kan göras med lite god stilkänsla.
Den 16 augusti 2016
#2
@Care of Carl (Mikael): Absolut. Där håller jag helt med dig. Till mörka eller otvättade jeans så funkar ju t.ex. brun mocka väldigt bra. Och ja; med stilkänsla kan man komma undan med en hel del ''regelbrott'' :)
På sätt och vis härligt att hösten är på gång. Man får dra igång en ny färgpalett.
På sätt och vis härligt att hösten är på gång. Man får dra igång en ny färgpalett.
Den 16 augusti 2016
#2
@Bjrn: Visst är hösten på väg nu! En av årets absoluta höjdpunkter, när man återigen kan börja tänka på lättare flanell och tweedkavajer, scarves och så småningom handskar och fodrade yttervästar. Det blir bara bättre och bättre ju kallare det blir, med fler och fler lager att kombinera med. Ett par svarta brogues av lite grövre modell är alltid en bra investering: https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-chester-dainite-brogue-black-calf.html , och pasar härligt bra in i sammanhanget du nämnde inledningsvis. .
Den 16 augusti 2016
#3
Hejsan!
riktigt härlig text på morgonkvisten!
Har dock en fråga. Det är så att jag har köpt ett par marinblå mockaboots som är lite mer slimade, har jätte stora problem med att hitta byxor som passar till dom. några tips?
riktigt härlig text på morgonkvisten!
Har dock en fråga. Det är så att jag har köpt ett par marinblå mockaboots som är lite mer slimade, har jätte stora problem med att hitta byxor som passar till dom. några tips?
Den 14 oktober 2017
#3
@Linus: Hej Linus,
Jag skulle säga att alla typer av blå jeans som är av en ljusare nyans än dina skor skulle kunna fungera bra. Även chinos i olika toner av grått, beige eller brunt skulle fungera riktigt bra. Även Manchester eller flanellbyxor i färgerna ovan skulle kunna fungera bra.
Jag skulle säga att alla typer av blå jeans som är av en ljusare nyans än dina skor skulle kunna fungera bra. Även chinos i olika toner av grått, beige eller brunt skulle fungera riktigt bra. Även Manchester eller flanellbyxor i färgerna ovan skulle kunna fungera bra.
Den 16 oktober 2017
#4
Hej!
Jag undrar om ett par svarta/vita LÅGA skor (s.k. loafers) passar till alla ''regular fit'' jeans? Om JA, måste jag rulla upp jeansen (vill helst inte göra det) eller kan jag på mig dem vanligt?
?Helt ärligt så hänger jag inte med in i trenden.
Jag undrar om ett par svarta/vita LÅGA skor (s.k. loafers) passar till alla ''regular fit'' jeans? Om JA, måste jag rulla upp jeansen (vill helst inte göra det) eller kan jag på mig dem vanligt?
?Helt ärligt så hänger jag inte med in i trenden.
Den 05 juni 2018
#4
@Fati: Hej Fati!
Självklart måste du inte rulla upp jeansen till ett par loafers. Det är ju ett individuellt stilintryck som var och väljer att ta till sig. Ett par rakt hängande jeans med loafers kan bli snyggt både strumplöst eller inte. Själv varvar jag att rulla upp mina byxor beroende på situation.
Angående om loafers passar till alla jeans i regular fit så blir det kanske lite av en för grov generalisering att säga att de passar till alla jeans av denna passform, men generellt sett så brukar det ser bra ut. Som med allt annat med kläder så hänger det oftast på hur väl man själv bär upp kombinationen, då en stor del av en god stil sitter i ens egen förmåga att tolka och förmedla sina klädval på ett bra sätt.
Allt väl!
Jon
Självklart måste du inte rulla upp jeansen till ett par loafers. Det är ju ett individuellt stilintryck som var och väljer att ta till sig. Ett par rakt hängande jeans med loafers kan bli snyggt både strumplöst eller inte. Själv varvar jag att rulla upp mina byxor beroende på situation.
Angående om loafers passar till alla jeans i regular fit så blir det kanske lite av en för grov generalisering att säga att de passar till alla jeans av denna passform, men generellt sett så brukar det ser bra ut. Som med allt annat med kläder så hänger det oftast på hur väl man själv bär upp kombinationen, då en stor del av en god stil sitter i ens egen förmåga att tolka och förmedla sina klädval på ett bra sätt.
Allt väl!
Jon
Den 07 juni 2018
#4
@Care of Carl (Jon): Tack för snabb svar, Jon!
-Mitt problem är själförtroendet när det gäller kläder, t. ex. skulle någon bara säga till mig ''Äää...ska du verkligen ta på dig de vita låga skorna med de här jeansen?'', så blir jag lätt påverkad, fastän min första känsla är ''woow, de passar så fint, alltså!!!'' så ändrar jag mig direkt...byter om till annat.
Ja, jag ska inte besvära dig med mera - jag kommer stå fast vid det du skrivit. Oavsett.
Ha en fortsatt trevlig dag :)
Med vänlig hälsning
Fati
-Mitt problem är själförtroendet när det gäller kläder, t. ex. skulle någon bara säga till mig ''Äää...ska du verkligen ta på dig de vita låga skorna med de här jeansen?'', så blir jag lätt påverkad, fastän min första känsla är ''woow, de passar så fint, alltså!!!'' så ändrar jag mig direkt...byter om till annat.
Ja, jag ska inte besvära dig med mera - jag kommer stå fast vid det du skrivit. Oavsett.
Ha en fortsatt trevlig dag :)
Med vänlig hälsning
Fati
Den 07 juni 2018
#5
Hej,
Tack för en bra text! Nu i vintertider tycker jag det är svårt att välja rätt skor. Jag bär gärna kostym men nu på vintern blir det att jag istället väljer jeans och kavaj då jag vill ha boots (RM. Williams). Jag har lite svårt för kombon, RM och kostym. Jag har RM i olika färg och material. Hur ser ni på saken? Med vänlig hälsning, Erik
Tack för en bra text! Nu i vintertider tycker jag det är svårt att välja rätt skor. Jag bär gärna kostym men nu på vintern blir det att jag istället väljer jeans och kavaj då jag vill ha boots (RM. Williams). Jag har lite svårt för kombon, RM och kostym. Jag har RM i olika färg och material. Hur ser ni på saken? Med vänlig hälsning, Erik
Den 05 december 2018
#5
@Erik: Jag tycker att RMW går ypperligt bra till kostym. Visst kan det spela in lite vilken läst och sula man har, men generellt skulle jag gärna säga att de fungerar att bära till kostym. Ett alternativ som ger något av en crossover mellan chelseaboots och en mer dressad sko, är chukka boots, som med sin snörning ser något mer dressade ut.
Den 05 december 2018
#6
Hej,
Har mörkblåa jeans och svarta byxor samt ljusblåa jeans. Vill köpa ett par Chelsea boots. Mina vänner sånger att jag ska köra svarta då de passar till allt och det blir svårt med bruna skor särskilt när man har blåa jeans, men enligt texten ska man inte köra på svarta alls, utan man ska ta mörkbruna mocka. Min fråga är kan man köra i läder också eller helst mocka? Förklara gärna mer ???? är förvirrad och kan inte bestämma mig.
Mvh
Adrian
Har mörkblåa jeans och svarta byxor samt ljusblåa jeans. Vill köpa ett par Chelsea boots. Mina vänner sånger att jag ska köra svarta då de passar till allt och det blir svårt med bruna skor särskilt när man har blåa jeans, men enligt texten ska man inte köra på svarta alls, utan man ska ta mörkbruna mocka. Min fråga är kan man köra i läder också eller helst mocka? Förklara gärna mer ???? är förvirrad och kan inte bestämma mig.
Mvh
Adrian
Den 10 december 2019
#6
@Adrian : Hej Adrian. Det är en mycket vanlig missuppfattning, sprungen ur okunskap, att svarta skor är det bästa alternativet som "passar till allt". Det här är min personliga åsikt, men också en mycket vanlig uppfattning bland mycket kunniga kläd- och stilintresserade män, att svart fungerar bra till svarta och gråa byxor. Till alla toner av blått, beigt, brunt, grönt, de flesta toner av grått, blir skor i mörkare toner av brunt snyggare då kontrasten mot byxfärgen blir mjukare.
Mocka som materialval handlar också om tycke och smak. Det är generellt ett mer ovanligt materialval bland den breda allmänheten, då det också är en annan vanlig missuppfattning att mocka skulle vara ett känsligt och svårhanterligt material. Mocka är i princip tåligare än läder då det inte är känsligt för repor som vanligt läder, samt att det går att rengöra och tvätta på ett sätt man inte kan med läder. Att avsiktligt välja mocka, är en av de subtila stilmarkörer vilken män som vet vad de talar om lägger märke till.
Både läder och mocka fungerar bra, men om du mestadels använder blå byxor, är min rekommendation bruna skor.
Det är lite lustigt att dina vänner säger att brunt skulle vara svårare, just till blå jeans, då det snarare är tvärt om, att svart passar sämre till dessa byxor, enligt en hel värld av kunniga och stilintresserade män ; )
Om man dock kikar på den breda allmänheten, är svarta skor av sämre kvalité, det man mest ser på de flesta män, till alla typer av byxfärger.
Hoppas detta gett dig något mer klarhet, och lycka till i ditt val av skor. Chelsea boots är för övrigt ett klockrent skoval, och det finns stilmässigt definitivt utrymme att äga både svarta och bruna varianter av dessa. Ett gott alternativ då man också bör rotera de skor man använder, och inte gå i samma par mer än en, högst två dagar i rad, då skon behöver torka mellan användningarna eftersom man en vanlig dag perspirerar en hel del, och all denna fukt sugs upp av skolädret.
Mocka som materialval handlar också om tycke och smak. Det är generellt ett mer ovanligt materialval bland den breda allmänheten, då det också är en annan vanlig missuppfattning att mocka skulle vara ett känsligt och svårhanterligt material. Mocka är i princip tåligare än läder då det inte är känsligt för repor som vanligt läder, samt att det går att rengöra och tvätta på ett sätt man inte kan med läder. Att avsiktligt välja mocka, är en av de subtila stilmarkörer vilken män som vet vad de talar om lägger märke till.
Både läder och mocka fungerar bra, men om du mestadels använder blå byxor, är min rekommendation bruna skor.
Det är lite lustigt att dina vänner säger att brunt skulle vara svårare, just till blå jeans, då det snarare är tvärt om, att svart passar sämre till dessa byxor, enligt en hel värld av kunniga och stilintresserade män ; )
Om man dock kikar på den breda allmänheten, är svarta skor av sämre kvalité, det man mest ser på de flesta män, till alla typer av byxfärger.
Hoppas detta gett dig något mer klarhet, och lycka till i ditt val av skor. Chelsea boots är för övrigt ett klockrent skoval, och det finns stilmässigt definitivt utrymme att äga både svarta och bruna varianter av dessa. Ett gott alternativ då man också bör rotera de skor man använder, och inte gå i samma par mer än en, högst två dagar i rad, då skon behöver torka mellan användningarna eftersom man en vanlig dag perspirerar en hel del, och all denna fukt sugs upp av skolädret.
Den 11 december 2019
#7
Hej. Jag har en fundering kring blanka skor. Vi har ju rejält upputsade ''vanliga'' blanka skor och lackskor. Dessa har ju sin användning i olika sammanhang. Men vad gäller för vanliga skor som har en yta som är nära lackskons? Dvs en mer traditionell sko som är betydligt blankare genom sin yta än sin vanliga putsade kusin och i andra färger än svart. När kan de, respektive inte, användas?
Den 07 januari 2020
#7
@Peter: Hej Peter, och tack för en spännande fråga. Här finns inga direkta regler eller riktlinjer, mer än personlig smak och stilkänsla. Ju blankare skon är, desto mer formell upplevs den generellt, men detta beror sedan också väldigt mycket på vilken typ av sko och modell vi pratar om. För att överförtydliga, finns det ju till exempel modesneakers som nästintill har lackfinish och är mycket blanka. Dessa är med andra ord inte mer formella på grund av graden av blankhet.
Anledningarna till att en del skor i utgångsläget är blankare än andra är lite olika. Mycket ofta hänger det dock ihop med att ju blankare skon är, desto mer har lädret "förbättrats" artificiellt, för att se finare ut vid köpet. Detta kallas "corrected grain", och går ut på att lädrets yta "kompletterats", oftast med syntetiska material. Detta för att dölja att lädret kan ha estetiska brister, och inte se lika fint ut som läder som naturligt inte har några märken eller visuella avvikelser.
Som du kanske förstår av beskrivningaen, används corrected grain-läder i skor som ofta kostar lite mindre än skor som är gjorda av läder som inte behövt "sminkas", och som är fint naturligt i utgångsläget. Dessa naturliga läder, är dem som också ofta upplevs mattare och mindre glansiga i utgångsläget, och som behöver putsas upp för att bli blanka.
De flesta skor kan med andra ord användas i de flesta sammanhang, om man bara ser till hur "blanka" de är. Vad som avgör är vad du bär till dem, och vilken typ av sko det rör sig om, plus att skon bör vara lämplig för sammanhanget du befinner dig i både praktiskt och stilmässigt.
Anledningarna till att en del skor i utgångsläget är blankare än andra är lite olika. Mycket ofta hänger det dock ihop med att ju blankare skon är, desto mer har lädret "förbättrats" artificiellt, för att se finare ut vid köpet. Detta kallas "corrected grain", och går ut på att lädrets yta "kompletterats", oftast med syntetiska material. Detta för att dölja att lädret kan ha estetiska brister, och inte se lika fint ut som läder som naturligt inte har några märken eller visuella avvikelser.
Som du kanske förstår av beskrivningaen, används corrected grain-läder i skor som ofta kostar lite mindre än skor som är gjorda av läder som inte behövt "sminkas", och som är fint naturligt i utgångsläget. Dessa naturliga läder, är dem som också ofta upplevs mattare och mindre glansiga i utgångsläget, och som behöver putsas upp för att bli blanka.
De flesta skor kan med andra ord användas i de flesta sammanhang, om man bara ser till hur "blanka" de är. Vad som avgör är vad du bär till dem, och vilken typ av sko det rör sig om, plus att skon bör vara lämplig för sammanhanget du befinner dig i både praktiskt och stilmässigt.
Den 08 januari 2020
#8
Hej!
Vilka färgval och material på byxor, chinos, jeans föreslår du till ett par khakifärgade suede chelseaboots? Stretchen är också i khaki
Vilka färgval och material på byxor, chinos, jeans föreslår du till ett par khakifärgade suede chelseaboots? Stretchen är också i khaki
Den 01 mars 2020
#8
@Sven: Tjenare Sven,
Håll andan inför ett kanske på tok för nördigt svar ; D Skor bör, enligt min syn på hur man harmonierar färgvalet, kontrastera mot byxfärgen. I alla fall då det rör sig om ljusa skor. Mörkbruna skor går att bära till mörkbruna byxor, och svarta skor till svarta byxor. Khakifärgad suede är en av mina stora personliga favoriter, och samtidigt en av de färger jag känner är något lurig, då jag inte vill bära dem till varken khakifärgade eller grå byxor.
De går absolut bäst till jeans, och fungerar även till toner av brunt som är tydligt mörkare än skons nyans. Denna färg på mocka går även ihop med svart, enligt samma resonemang som att många khakifärgade trenchcoats har svarta knappar. Khaki är en färg som är ljus nog att inte falla in i den bruna skalan, då bruna toner i min bok inte hör ihop med svart. Särskilt inte då det rör sig om skor. På samma sätt som jag anser att svarta skor i 9 fall av 10 bara hör ihop med byxor svarta och grå nyanser...
Så, summerat: Bäst går de ihop med jeans i blå och svarta nyanser, svarta byxor. Skulle även kunna tänka mig att bära dem med olivgröna byxor. Då mocka har lite grövre textur, harmonierar de väldigt bra ihop med tyger vars textur också är lite grövre. Hoppas detta var till någon hjälp, och, lyckönskningar till ägandet av ett par stilmässigt riktigt grymma skor!
Håll andan inför ett kanske på tok för nördigt svar ; D Skor bör, enligt min syn på hur man harmonierar färgvalet, kontrastera mot byxfärgen. I alla fall då det rör sig om ljusa skor. Mörkbruna skor går att bära till mörkbruna byxor, och svarta skor till svarta byxor. Khakifärgad suede är en av mina stora personliga favoriter, och samtidigt en av de färger jag känner är något lurig, då jag inte vill bära dem till varken khakifärgade eller grå byxor.
De går absolut bäst till jeans, och fungerar även till toner av brunt som är tydligt mörkare än skons nyans. Denna färg på mocka går även ihop med svart, enligt samma resonemang som att många khakifärgade trenchcoats har svarta knappar. Khaki är en färg som är ljus nog att inte falla in i den bruna skalan, då bruna toner i min bok inte hör ihop med svart. Särskilt inte då det rör sig om skor. På samma sätt som jag anser att svarta skor i 9 fall av 10 bara hör ihop med byxor svarta och grå nyanser...
Så, summerat: Bäst går de ihop med jeans i blå och svarta nyanser, svarta byxor. Skulle även kunna tänka mig att bära dem med olivgröna byxor. Då mocka har lite grövre textur, harmonierar de väldigt bra ihop med tyger vars textur också är lite grövre. Hoppas detta var till någon hjälp, och, lyckönskningar till ägandet av ett par stilmässigt riktigt grymma skor!
Den 03 mars 2020
#9
Hej, jag har gått och ''kärat ned mig'' i dessa skor: https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/common-projects-original-achilles-sneakers-tan-suede.html, som jag har tänkt att använda till tillfällen där jag vill vara dressad klädd men samtidigt lite ledigt klädd.
Tycker ni att det är ett bra val utav sko för sådana ändamål eller bör jag satsa på en annan sko
Vidare undrar jag också vilka färger som skorna harmoniserar bäst med och om de går bra att använda till både chinos och jeans
Tack på förhand.
Tycker ni att det är ett bra val utav sko för sådana ändamål eller bör jag satsa på en annan sko
Vidare undrar jag också vilka färger som skorna harmoniserar bäst med och om de går bra att använda till både chinos och jeans
Tack på förhand.
Den 10 maj 2020
#9
@Daniel: Tjenare Daniel,
Tack för en bra fråga! För att gå rakt på sak är det en mycket trevlig skomodell. Färgen är bra till blåjeans i olika toner, men i mina ögon något svårare att bära till chinos, då skon i sig har en färg och ton som i sig är väldigt snarlik många av de mest användbara chino-färgerna. Om de chinos du bär är märkbart ljusare, eller mörkare i toner av olivgrönt, marinblått, eller toner av grått, beige, grönt eller brunt som är märkbart ljusare än skorna, kan du som jag ser det bära skorna till chinos.
Det är ofta mer visuellt tilltalande om det finns en tydlig färgmässig kontrast mellan färgen på skor och de byxor man bär. Helvita sneakers är därav färgmässigt mer mångsidiga i fråga om användningsområde.
Om skon är ett bra alternativ för ändamålet beror väldigt mycket på din egen stilpreferens. Du kommer sannolikt bara använda de skor du köper ofta, gärna och mycket om du verkligen själv tycker om dem. Att du känner så starkt för dessa skor att du ställer denna fråga, är ett gott tecken på att de är bra för just dig : ) Är du i grund och botten en "sneakerkille"
Som motpol brukar jag alltid vilja presentera tanken att ibland överväga andra alternativ än sneakers. Sneakers kommer alltid att vara sneakers, och kommer aldrig bli dressade i ordets fulla bemärkelse. Du kan bära dem till en kostym, men förvandlar då kombinationen till avslappnat dressad fritidsstil : )
Det finns inte heller riktigt något alternativ i form av dressad sko som skulle kunna fylla samma funktion eller känsla som ett par ljusbruna sneakers. Min tanke är att du investerar i dessa skor, och på sikt överväger att addera en sko i stil med denna, som ett mer uppklätt alternativ vilket fortfarande har lite av den neddressade sneakerkänslan:
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tods-city-gommino-dark-brown-suede.html
Lycka till!
Tack för en bra fråga! För att gå rakt på sak är det en mycket trevlig skomodell. Färgen är bra till blåjeans i olika toner, men i mina ögon något svårare att bära till chinos, då skon i sig har en färg och ton som i sig är väldigt snarlik många av de mest användbara chino-färgerna. Om de chinos du bär är märkbart ljusare, eller mörkare i toner av olivgrönt, marinblått, eller toner av grått, beige, grönt eller brunt som är märkbart ljusare än skorna, kan du som jag ser det bära skorna till chinos.
Det är ofta mer visuellt tilltalande om det finns en tydlig färgmässig kontrast mellan färgen på skor och de byxor man bär. Helvita sneakers är därav färgmässigt mer mångsidiga i fråga om användningsområde.
Om skon är ett bra alternativ för ändamålet beror väldigt mycket på din egen stilpreferens. Du kommer sannolikt bara använda de skor du köper ofta, gärna och mycket om du verkligen själv tycker om dem. Att du känner så starkt för dessa skor att du ställer denna fråga, är ett gott tecken på att de är bra för just dig : ) Är du i grund och botten en "sneakerkille"
Som motpol brukar jag alltid vilja presentera tanken att ibland överväga andra alternativ än sneakers. Sneakers kommer alltid att vara sneakers, och kommer aldrig bli dressade i ordets fulla bemärkelse. Du kan bära dem till en kostym, men förvandlar då kombinationen till avslappnat dressad fritidsstil : )
Det finns inte heller riktigt något alternativ i form av dressad sko som skulle kunna fylla samma funktion eller känsla som ett par ljusbruna sneakers. Min tanke är att du investerar i dessa skor, och på sikt överväger att addera en sko i stil med denna, som ett mer uppklätt alternativ vilket fortfarande har lite av den neddressade sneakerkänslan:
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tods-city-gommino-dark-brown-suede.html
Lycka till!
Den 11 maj 2020
#9
@Care of Carl (Mikael): Tack för svaret, oerhört lärorikt. Just skor är inte min starka sida.
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tods-city-gommino-dark-brown-suede.html var väldigt snygga.
Det behöver inte vara ett par sneakers jag adderar till garderoben.
Det jag egentligen letar efter är en motsvarighet till mina chukka boots i mörkbrun-mocka (https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/crockett-jones-tetbury-chukka-dark-brown-suede.html) , som jag använt till både blåjeans i lite mörkare modell och framförallt blåa chinos men även beiga.
Men nu när värmen börjar komma så känns chukka bootsen lite åt det varmaste laget samt att jag tycker att lästen är lite ''hög'' för att användas under sommaren.
Kanske är just bilskon i mörk mocka så nära motsvarigheten man kommer
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tods-city-gommino-dark-brown-suede.html var väldigt snygga.
Det behöver inte vara ett par sneakers jag adderar till garderoben.
Det jag egentligen letar efter är en motsvarighet till mina chukka boots i mörkbrun-mocka (https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/crockett-jones-tetbury-chukka-dark-brown-suede.html) , som jag använt till både blåjeans i lite mörkare modell och framförallt blåa chinos men även beiga.
Men nu när värmen börjar komma så känns chukka bootsen lite åt det varmaste laget samt att jag tycker att lästen är lite ''hög'' för att användas under sommaren.
Kanske är just bilskon i mörk mocka så nära motsvarigheten man kommer
Den 11 maj 2020
#9
@Daniel: Härligt att höra! Jag står varje or inför samma övergång, och det blir just en bilsko i mörkbrun mocka som tar platsen när mina chukkas blir för vintriga. Jag varvar dem även med ett par av C&J's Cavendish i mörkbrun mocka. Generellt bär jag säkerligen skor av just mörkbrun mocka 3-4 dagar i veckan. Ibland faller jag in i svarta perioder, men då går även kläderna i grått och svart : )
Den 14 maj 2020
#10
Hej,
Först, tack en bra webbshop och mycket intressanta artiklar i ert magasin. Jag har en fråga som förmodligen får många stilintresserade att vända sig i graven. Nu när vi är inne i 2020 och världen är upp och ned på många sätt, vad är det då för fel att ha ett par svarta cap-toe oxfords ihop med ett par mörkblå jeans av hög kvalitet och en skjorta upptill? Givetvis med matchande svart bälte. Jag är med på att den skotypen är långt mer formell än ett par jeans men hör gärna ert resonemang om det.
Stort tack på förhand!
Först, tack en bra webbshop och mycket intressanta artiklar i ert magasin. Jag har en fråga som förmodligen får många stilintresserade att vända sig i graven. Nu när vi är inne i 2020 och världen är upp och ned på många sätt, vad är det då för fel att ha ett par svarta cap-toe oxfords ihop med ett par mörkblå jeans av hög kvalitet och en skjorta upptill? Givetvis med matchande svart bälte. Jag är med på att den skotypen är långt mer formell än ett par jeans men hör gärna ert resonemang om det.
Stort tack på förhand!
Den 08 september 2020
#10
@Tobias : Tjenare Tobias!
Tack för de varma orden, och för en bra fråga. Skotypen till jeans är i sig helt ok till jeans, även om en del gravt konservativa män fortfarande anser att jeans är "arbetsbyxor".
Svarta skor till blåjeans är en mycket vanlig kombination. Personligen föredrar jag svarta oxfords och derbies till svarta och grå jeans, medan jag bär bruna skor till blå jeans då brunt färgmässigt harmonierar bättre med toner av blått. Det är mycket en fråga om tycke och smak. Du ska definitivt bära oxfords till jeans : )
Tack för de varma orden, och för en bra fråga. Skotypen till jeans är i sig helt ok till jeans, även om en del gravt konservativa män fortfarande anser att jeans är "arbetsbyxor".
Svarta skor till blåjeans är en mycket vanlig kombination. Personligen föredrar jag svarta oxfords och derbies till svarta och grå jeans, medan jag bär bruna skor till blå jeans då brunt färgmässigt harmonierar bättre med toner av blått. Det är mycket en fråga om tycke och smak. Du ska definitivt bära oxfords till jeans : )
Den 08 september 2020
#11
Stort tack för snabbt svar!
Hoppas och tror att er närhet till kunderna ihop med engagemanget ger fler och trogna kunder. Det ihop med bra beskrivningar på produkterna och ett noggrant urval ger konkurrenter en tuff match.
Jag håller med dig i valet av färgkombination och kommer även testa oxfords till jeans nu och även se hur de svarta går ihop med mörkblå jeans men får nog köpa ett par svarta också. Har varit lite feg med kombinationen men stärktes av ditt svar. :)
Hoppas och tror att er närhet till kunderna ihop med engagemanget ger fler och trogna kunder. Det ihop med bra beskrivningar på produkterna och ett noggrant urval ger konkurrenter en tuff match.
Jag håller med dig i valet av färgkombination och kommer även testa oxfords till jeans nu och även se hur de svarta går ihop med mörkblå jeans men får nog köpa ett par svarta också. Har varit lite feg med kombinationen men stärktes av ditt svar. :)
Den 09 september 2020
#11
@Tobias : Härligt Tobias! Tack än en gång för de vänliga orden! Hör gärna av dig framöver med tankar och erfarenheter.
Den 09 september 2020
#12
Hej!
jag har nyligen köpt in ett par olivgröna chinos som är lite grövre i mönstret, någonstans mellan chinos och kostymbyxor.
Jag har snappat upp att jag bör använda bruna skor, exempelvis chelsea boots, men vad ska jag ha på överkroppen? det enda jag faktiskt har lyckats matcha med är en polotröja i vaniljfärg. vad kan jag mer ha?
jag har nyligen köpt in ett par olivgröna chinos som är lite grövre i mönstret, någonstans mellan chinos och kostymbyxor.
Jag har snappat upp att jag bör använda bruna skor, exempelvis chelsea boots, men vad ska jag ha på överkroppen? det enda jag faktiskt har lyckats matcha med är en polotröja i vaniljfärg. vad kan jag mer ha?
Den 22 oktober 2020
#12
@victor: Till gröna byxor är det perfekt att bära exempelvis marinblå och mörkgrå överdelar som tröjor och skjortor. Svart kan även fungera bra, om du bär svarta skor. Du är dock på rätt spår gällande bruna chelseaboots,. Gärna av mocka. Det fungerar superbra med manchestertygets textur. Alla typer av skor av mocka är bra. Mörklblå Denim, som en jeansjacka, skulle även fungera bra. Vita och ljusblå oxfordskjortor. Flanellkavajer, tweedkavajer i lått, grått, brunt, beige..
Den 23 oktober 2020
#13
Dan
Vilken färg på bruna RMW:s menar ni är mest allsidiga?
Chestnut eller rum?
Chestnut eller rum?
Den 24 januari 2023
#13
Care of Carl (Camilla)
@Dan: Hej Dan! Då skulle jag gå för en chestnut.
Den 26 januari 2023
#14
Seb
Om vi ser på färgerna chestnut och rum, till vilka färger på byxor hade ni föredragit att använda rum istället för chestnut och vice versa?
Trevlig läsning!
Trevlig läsning!
Den 10 februari 2024
#14
Care of Carl
@Seb: Hej Seb! Intressant och svår fråga- och tänk vilka frågeställningar olika nyanser kan ge när det kommer till att skapa en röd tråd i en look!
Båda passar egentligen till de flesta färger, även om Rum är lite mer distinkt i färgen och passar till lite mer neutrala toner för att inte sticka ut för mycket.
Vi skulle rekommendera dig att matcha färgen Rum med mörkare nyanser av till exempel blått, grönt och beige.
Chestnut passar egentligen till de flesta färger, gärna med blått i olika nyanser, brunt samt ljusare färger som vitt/beige.
Hör gärna av dig till vår stilrådgivning vid fler frågor och tips.
Med vänliga hälsningar
Sara, stilrådgivare
Båda passar egentligen till de flesta färger, även om Rum är lite mer distinkt i färgen och passar till lite mer neutrala toner för att inte sticka ut för mycket.
Vi skulle rekommendera dig att matcha färgen Rum med mörkare nyanser av till exempel blått, grönt och beige.
Chestnut passar egentligen till de flesta färger, gärna med blått i olika nyanser, brunt samt ljusare färger som vitt/beige.
Hör gärna av dig till vår stilrådgivning vid fler frågor och tips.
Med vänliga hälsningar
Sara, stilrådgivare
Den 13 februari 2024
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country