
Veckans klädval: Med inspiration från New York
Att hämta inspiration från en stad som New York, är som att behöva välja en sak från ett välfyllt frukostbord. Med så många skiftande subkulturer, och så mycket stilhistoria, som denna stad erbjuder är det i vår mening nästan omöjligt att bara välja en stil - men vi har gett det ett försök.

Text: Martin Johansson
Foto: Ted Olsson
Det känns svårt att försöka fånga en helhet av New York. Det är en stad som innehåller allt från Wall Streets blå kostymer till Brooklyns bohemiska elegans. Istället vill vi rikta in oss på det smala, svåra segmentet som är New York-designern Thom Brownes universum.


Är det någonting som känns typiskt New York är det viljan att stå ut från mängden. Thom Browne gör just detta, utan att använda sig av varken skrikiga färger eller nyskapande klädesplagg. Istället tog han den klassiska grå kostymen och förvandlade den till någonting helt nytt, med hjälp av passform och proportioner.
Hans varumärke fångar även känslan av kreativitet som vi associerar med New York. Man kan enkelt se kläderna på en ung art director, som tar en morgonlöprunda i Central Park, innan han trär på sig en cardigan och ett par chinos för att bege sig mot kontoret. Trots att denna fantasi saknar all form av verklighetsförankring, är det ändå den känslan som Thom Browne lyckas förmedla till oss.


Är det någonting som känns typiskt New York är det viljan att stå ut från mängden. Thom Browne gör just detta, utan att använda sig av varken skrikiga färger eller nyskapande klädesplagg. Istället tog han den klassiska grå kostymen och förvandlade den till någonting helt nytt, med hjälp av passform och proportioner.
Hans varumärke fångar även känslan av kreativitet som vi associerar med New York. Man kan enkelt se kläderna på en ung art director, som tar en morgonlöprunda i Central Park, innan han trär på sig en cardigan och ett par chinos för att bege sig mot kontoret. Trots att denna fantasi saknar all form av verklighetsförankring, är det ändå den känslan som Thom Browne lyckas förmedla till oss.
Taggar:
Vad tyckte du om den här artikeln?
9 Kommentarer
#1
Man kan också se det som ganska slätstrukna kläder med tydliga kännetecken och en bisarr prislapp. Något för folk utan stil som vill visa att de har pengar.
Den 28 februari 2020
#1
@Frank Person: Tjenare Frank. Det är ett sätt att se på saken. Lyxvarumärken som dessa representerar en helt annan konsumtionsmodell och klädstil, än att köpa exempelvis Skjortor från Finamore eller skor från Crockett & Jones, där fokus i större utsträckning ligger på hantverket och materialet.
Lyxvarumärkena håller också god kvalité, men mycket handlar där också om att köpa sig in i en identitet som endast är förunnad dem som ser ett värde i de attribut dessa kläder förtydligar. Att bli del i en grupp där det kanske betyder mer att visa upp designern, än att modellen, snittet och passformen är det som utan tvekan betyder mest.
Motsatsen kan vara personerna som bär kläder utan logotyper, där detaljerna som talar tydligt är exempelvis skjortans kragmodell och proportioner, kvaliteten och texturen på tyget kläderna är sydda av, eller längden på kavajen, kanvas-konstruktionen under tyget, eller den högkvalitativa sydda sulan på skorna.
Fokus ligger bland en del lyxvarumärken mycket i byggandet av varumärket och livsstilen det och dess följare vill förknippas med. Sedan finns det även lyxvarumärken, som mer bygger på materialkvalité och design, där du som köpare exempelvis får plagg gjorda helt i kashmir.
Det finns avslutningsvis, i stora drag, lika många möjliga stil och konsumtionsmönster som det finns kunder där ute, och vi väljer alla i slutändan vilket som passar oss själva bäst, utifrån vår egen kunskap och preferens.
Lyxvarumärkena håller också god kvalité, men mycket handlar där också om att köpa sig in i en identitet som endast är förunnad dem som ser ett värde i de attribut dessa kläder förtydligar. Att bli del i en grupp där det kanske betyder mer att visa upp designern, än att modellen, snittet och passformen är det som utan tvekan betyder mest.
Motsatsen kan vara personerna som bär kläder utan logotyper, där detaljerna som talar tydligt är exempelvis skjortans kragmodell och proportioner, kvaliteten och texturen på tyget kläderna är sydda av, eller längden på kavajen, kanvas-konstruktionen under tyget, eller den högkvalitativa sydda sulan på skorna.
Fokus ligger bland en del lyxvarumärken mycket i byggandet av varumärket och livsstilen det och dess följare vill förknippas med. Sedan finns det även lyxvarumärken, som mer bygger på materialkvalité och design, där du som köpare exempelvis får plagg gjorda helt i kashmir.
Det finns avslutningsvis, i stora drag, lika många möjliga stil och konsumtionsmönster som det finns kunder där ute, och vi väljer alla i slutändan vilket som passar oss själva bäst, utifrån vår egen kunskap och preferens.
Den 28 februari 2020
#1
Frank Person
@Care of Carl (Mikael): Tjenare Mikael! Jag tolkar ditt ordrika svar som att du ger mig rätt i att priset inte motsvarar kvaliteten och därmed tillverkningskostnaden på klädesplagget utan att det är en identitet och grupptillhörighet jag betalar för. Något som för mig personligen är helt ointressant. Det är lite problematiskt att ni på Care of Carl har inkorporerat detta märke i ert sortiment, enligt min uppfattning har ni tidigare valt att satsa på kvalitetsmärken med subtil elegans och som trogen kund har det känts tryggt att veta att man i stor utsträckning får det man betalar för. I Thom Brownes hemland finns ett utmärkt ord för att beskriva en person som betalar mer än det verkliga värdet: sucker.
Den 01 mars 2020
#1
@Frank Person: Hej igen Frank,
Vi tackar för att du delar med dig av din personliga åsikt och bedömning, och önskar dig en trevlig dag.
Vi tackar för att du delar med dig av din personliga åsikt och bedömning, och önskar dig en trevlig dag.
Den 03 mars 2020
#1
@Care of Carl (Mikael): Tack, det kändes viktigt faktiskt. Hoppas ni har fått lite mat för tanken.
Den 03 mars 2020
#2
Som Fc Barcelona-suppoerter är det här ett märke som dyker upp lite då och då i mina flöden och något jag inte riktigt blir klok på är just passformen och proportionerna?
När man ser spelarna iförda märkets kostymer når kavajerna mer än ofta inte längre än till naveln och snittet får bäraren (oavsett längd och vikt) att se ut att vara nära besläktad med Frodo.
Inser nu att mitt inlägg framstår som en sågning längs fotknölarna men det är egentligen inte det som är meningen utan min fundering är mer vilken målgrupp dom vänder sig mot och när det är tänkt att bära plaggen?
Sen vill jag tacka för ett fantastiskt magasin! Alltid intressanta artiklar!
När man ser spelarna iförda märkets kostymer når kavajerna mer än ofta inte längre än till naveln och snittet får bäraren (oavsett längd och vikt) att se ut att vara nära besläktad med Frodo.
Inser nu att mitt inlägg framstår som en sågning längs fotknölarna men det är egentligen inte det som är meningen utan min fundering är mer vilken målgrupp dom vänder sig mot och när det är tänkt att bära plaggen?
Sen vill jag tacka för ett fantastiskt magasin! Alltid intressanta artiklar!
Den 28 februari 2020
#2
@Albin: Grymt och vackert ödmjukt formulerat Albin, samt ett tack för de varma berömmande orden om vårt CM. Du sätter fingret på en diskussion som verkligen är relevant i detta sammanhang.
Precis som jag säger till Frank ovan, bärs dessa kläder sannolikt av mannen, som kanske inte tycker det är superviktigt att kavajen har en specifik längd som täcker baken. Kanske vill man rent av att kavajen skall vara kort, för att det är en del i den trend som varumärket för tillfället lägger vikt vid och väljer att formas av.
Det finns stil som baseras på tillverkningskvalité och passform, sen finns det en syn på stil som bygger på tydliga avsändare, mode, trender och att förknippas med en livsstil och sammanhang som valda varumärken väljer att representera.
Det finns många olika sätt att väcka uppmärksamhet med stil. Visuell balans, passform och proportioner som smickrar bärarens figur är en väg. Tydliga avsändare, och ett snitt och form på plaggen, där vikten ligger på att visa var plaggen kommer ifrån är en annan.
Ibland möts de båda infallsvinklarna halvvägs, och vi som bärare och köpare av kläderna väljer vad vi själva vill identifiera oss med : )
Precis som jag säger till Frank ovan, bärs dessa kläder sannolikt av mannen, som kanske inte tycker det är superviktigt att kavajen har en specifik längd som täcker baken. Kanske vill man rent av att kavajen skall vara kort, för att det är en del i den trend som varumärket för tillfället lägger vikt vid och väljer att formas av.
Det finns stil som baseras på tillverkningskvalité och passform, sen finns det en syn på stil som bygger på tydliga avsändare, mode, trender och att förknippas med en livsstil och sammanhang som valda varumärken väljer att representera.
Det finns många olika sätt att väcka uppmärksamhet med stil. Visuell balans, passform och proportioner som smickrar bärarens figur är en väg. Tydliga avsändare, och ett snitt och form på plaggen, där vikten ligger på att visa var plaggen kommer ifrån är en annan.
Ibland möts de båda infallsvinklarna halvvägs, och vi som bärare och köpare av kläderna väljer vad vi själva vill identifiera oss med : )
Den 28 februari 2020
#2
@Care of Carl (Mikael): Grymt svar!
Har aldrig riktigt tänkt i dem banorna själv men nu klarnade det iallafall en aning.
Keep up the good work! Trevlig helg!
Har aldrig riktigt tänkt i dem banorna själv men nu klarnade det iallafall en aning.
Keep up the good work! Trevlig helg!
Den 28 februari 2020
#2
@Albin: Alltid trevligt och nyttigt för oss själva att få sätta ord på saker vi står för också. Sedan starten av företaget har vi vuxit och utvecklats i många avseenden, och representerar ett i många olika avseenden långt bredare sortiment än tidigare, vilket medför att vi även sänder nya signaler med vårt erbjudande.
Tack! Trevlig helg själv!
Tack! Trevlig helg själv!
Den 28 februari 2020
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country