Hållbarhet i leveransledet

Vi låter våra logistikpartners kort presentera vad som kännetecknar deras hållbarhetsarbete
Vår bedömning är att samtliga etablerade aktörer som idag erbjuder distributionstjänster åt oss driver ett målmedvetet och prioriterat arbete för hållbarhetsutveckling. Vanligast är att hållbarhetsarbetet prioriteras enligt följden eliminera, reducera och kompensera. Det innebär alltså att man i första hand eftersträvar åtgärder som eliminerar negativ påverkan. Vägval och strategiska prioriteringar kan dock variera mellan olika aktörer, ofta styrt av verksamheternas storlek, organisation, nätverksstruktur etcetera.För att hjälpa våra kunder att ta ett medveten beslut har vi nedan samlat ett förenklat koncentrat av hur våra logistikpartners arbetar med hållbarhetsfrågor, i synnerhet miljödimensionen. Här beskriver de själva hur de tänker övergripande kring sina distributionstjänster och vad de tycker att du bör känna till. Vi hoppas att beskrivningarna och länkarna till vidare läsning kan stimulera till ytterligare intresse och bidra till ökad medvetenhet för att hjälpa dig att välja det alternativ som passar dig och din ställning i frågan bäst.
Våra fraktalternativ
Budbee: "Budbee strävar efter att erbjuda så hållbara leveranser och returer som möjligt. Sättet vi gör det på är bland annat att jobba med ruttoptimering via vårt AI-system, Algot. Vi 3D-skanner även varje paket, vilket säkerställer maximal fyllnadsgrad i fordonen. Vi använder endast fossilfria och förnybara bränslen i majoriteten av våra marknader samt klimatkompenserar för dom utsläppen vi faktisk gör."Läs mer: https://budbee.com/se/hallbarhet/
Postnord: "Vi levererar brev och paket i hela Sverige och ska göra det på ett hållbart sätt. Vår verksamhet ska präglas av goda arbetsvillkor, jämlika förutsättningar, bra ledarskap och miljöeffektiva leveranser. Så bygger vi en långsiktigt hållbar affär och tar ansvar för den svenska logistikens utveckling. Vi arbetar målmedvetet för att minska vår egen, våra leverantörers och därmed även våra kunders miljöbelastning. Våra ambitioner är att ta sikte mot ett fossilfritt 2030. Två delmål är 40 procent minskning av koldioxidutsläppen från 2020 års nivå till 2024 respektive nollutsläpp på last mile senast 2027."
Läs mer: https://www.postnord.se/om-oss/hallbarhet/vart-miljoansvar
Instabox: "Instabox leveranser görs med HVO100 eller el från förnybara källor. Eftersom vi äger hela transportkedjan med egna anställda och bilar så mäts bränsleförbrukning i 100% av transporterna, inklusive de installations- och servicebilar som används. Det leder till att vi kan kontrollera och säkerställa att Instabox är miljövänligt hela vägen från Care of Carls lager fram till skåpen. Instabox fokuserar på att utöka andelen elbilar och cyklar som används i leveranserna och klimatkompenserar för 110% av verksamhetens utsläpp."
Läs mer: https://instabox.io/en-SE/climate