
Hur ska man klä sig på ett bröllop?
Den härliga årstid som vi kallar sommar är nästan här, en säsong som är årets bröllopstätaste. Många är vi som är bjudna och ska närvara vid ett bröllop och en del kanske rent av är så lyckligt lottade att det är de själva som står framme vid altaret. Vi har inför säsongen tagit oss an att reda ut hur man klär sig inför ett bröllop beroende på vilken klädkod som gäller.
Text: Jon Carrington
Foto: Olof Händén
Oavsett väder kan vi till att börja med konstatera att den klädkod som angivits på inbjudan till bröllopet är den klädsel som gäller. Om det står mörk kostym och det råkar vara 30 grader i skuggan samma dag får man tyvärr acceptera det och hålla god min för att vara artig mot den som står för bröllopet. Det är trots allt deras dag och på deras villkor vi ska fira dem. Om du vill läsa mer om klädkoderna finner du vår klädkodsguide här.
Nedan har vi delat upp inlägget efter de vanligast förekommande klädkoderna och formalitetsgraderna, och gett våra tankar kring hur du kan anpassa klädseln efter din smak och rådande säsong. För dig som känner dig lite osäker på hur slips och näsduk kombineras rekommenderar vi vårt inlägg om det här.
Se vår bröllopsavdelning för mer inspirerande läsning.
Mörk kostym


Mörk kostym är en klassiker när det kommer till bröllop och kan bäras både dag som kväll. Som gäst behöver du inte tänka på så mycket i ditt klädval. Valet är enkelt, antingen en mörkblå eller mörkt grå kostym tillsammans med en skjorta i vitt eller blått, samt en slips. Kostymen kan, om du vill, vara diskret mönstrad. Variera mellan ett par bruna eller svarta skor i läder. För en mer formell känsla är svarta att föredra. Låt accessoarer som slips, näsduk, klocka och manschettknappar få sätta tonen för vem du är.
LÄS MER: Klädkoden Mörk kostym
LÄS MER: Klädkoden Mörk kostym
Kavaj


Klädkoden kavaj, som egentligen innebär en ledigare kostym, kan ge vissa möjligheter för fria tolkningar. Framförallt kan du experimentera lite mer med färgerna på kostymen än andra klädkoder. Grått, ljust blå, beige eller kanske rent av grönt. Under sommarhalvåret går det extra bra att ta ut svängarna med en lite mer färggrann klädsel, medan det under vintern kan lämpa sig bättre med exempelvis en mönstrad blå kostym eller någon grå eller brun ton. Ett behagligt alternativt till varma sommardagar är den ljusa kostymen i bomull eller linne, d.v.s. i material som kan svalka skönt.
LÄS MER: Klädkoden Kavaj
LÄS MER: Klädkoden Kavaj
Udda kavaj


Inom klädkoden udda kavaj får du störst möjligheter att ta ut svängarna med din egen stil. Här är det ganska fritt fram att välja mellan färger och material. Antingen kan du satsa på en klassisk kombination med en blå blazer och ett par khakifärgade chinos eller en lite mer sommarinspirerad klädsel, i ljusa färger enligt säsongen och ett par ledigare skor som ändå ger en lite mer dressad känsla. Här kan du läsa mer om hur du klär dig på ett sommarbröllop utan officiell klädkod. Nedan har vi gått på en klassisk kombination av en kavaj och ett par jeans.
LÄS MER: Klädkoden Udda kavaj
LÄS MER: Klädkoden Udda kavaj
Smoking


För en storstilad fest sägs det att det behövs en storstilad klädsel, även om smoking-klädkoden anses vara vanligare i USA än Europa. Med en smoking kan nog de flesta känna sig välklädda. Klädseln är i sina beståndsdelar relativt enkel. Kort sammanfattat bär du en midnattsblå eller svart smoking med smokingskjorta, som har stärkt eller plisserat bröst, sammets- eller sidenfluga, bröstnäsduk och ett par lackskor. Om du vill kan du också till detta bära en gördel i samma ton som smokingen eller en väst och ett par hängslen. Tolkningsfriheten på denna klädsel är inte så stor, välj mellan enkel eller dubbelknäppt kavaj, svarta skor i läder eller lack samt gördel eller väst. Låt istället plaggens snitt och din personlighet få tala.
LÄS MER: Klädkoden Smoking
Vad tyckte du om den här artikeln?
26 Kommentarer
#1
Så länge inte alla 30 manliga gäster ska ha:
Mörkgrå kostym
Svarta lågskor
Enfärgad skjorta
Slips
som bara är så himla tråkigt.
Mörkgrå kostym
Svarta lågskor
Enfärgad skjorta
Slips
som bara är så himla tråkigt.
Den 23 maj 2017
#1
@Michael: Det må vara tråkigt att alla går likadant klädda, men det är också lite det som är vitsen med att klä sig efter en klädkod.
Sen går det alltid med små enkla medel variera en klädsel inom klädkodens ramar för att uttrycka sin egen stil, så att man inte känner sig allt för lik övriga gäster.
Om du vill läsa mer om klädkoder så kan jag rekommendera följande inlägg på ämnet.
https://www.careofcarl.com/sv/carlmagazine/stilkunskap/2017/05/21/en-kort-guide-till-kladkoder.html
Sen går det alltid med små enkla medel variera en klädsel inom klädkodens ramar för att uttrycka sin egen stil, så att man inte känner sig allt för lik övriga gäster.
Om du vill läsa mer om klädkoder så kan jag rekommendera följande inlägg på ämnet.
https://www.careofcarl.com/sv/carlmagazine/stilkunskap/2017/05/21/en-kort-guide-till-kladkoder.html
Den 24 maj 2017
#1
Sven
@: Tråkigt är väl bara en fråga om smak. Det viktiga är väl att man följer klädkoden, allt annat är ju tråkigt.
Den 05 maj 2023
#2
David
Hej!
På den första bilden gällande mörk kostym bär modellen ett par brogues i mocka, inte de skor som ni föreslår i texten ovanför eller i ''bildspelet'' med föreslagna produkter.
Jag undrar vart de skorna kommer ifrån, samt om ni har dem i butik.
PS. Mycket bra inlägg med mycket bra tips/råd, användbart!
På den första bilden gällande mörk kostym bär modellen ett par brogues i mocka, inte de skor som ni föreslår i texten ovanför eller i ''bildspelet'' med föreslagna produkter.
Jag undrar vart de skorna kommer ifrån, samt om ni har dem i butik.
PS. Mycket bra inlägg med mycket bra tips/råd, användbart!
Den 30 maj 2017
#2
@David: Hej David!
Kul att du gillar inlägget! Du har helt rätt, ser ut som det blivit något fel med bilden och de länkande skorna. De skor som modellen bär bör vara modellen Swansea från Crockett & Jones.
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/crockett-jones-swansea-brogue-dark-brown-suede.html
Ha det fint!
Kul att du gillar inlägget! Du har helt rätt, ser ut som det blivit något fel med bilden och de länkande skorna. De skor som modellen bär bör vara modellen Swansea från Crockett & Jones.
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/crockett-jones-swansea-brogue-dark-brown-suede.html
Ha det fint!
Den 30 maj 2017
#3
@Martin: Hej Martin och tack för kommentaren. Det beror lite på vilken typ av klädkod som brudparet angett. Om klädkoden är 'mörk kostym' är det mörkblå eller mörkgrå kostym som egentligen gäller. Svart brukar inte vara en färg som används på bröllop generellt, med undantag för smoking eller högtidsdräkt.
Önskar dig en fin dag!
Hälsningar,
Sebastian
Önskar dig en fin dag!
Hälsningar,
Sebastian
Den 17 januari 2019
#3
Anthon
@: Hej. Svart kostym bärs på begravning eller som artistklädsel vid konsert.
Den 05 november 2022
#4
@Martin : Hej Martin,
Om det står kostym på inbjudan rör det sig förmodligen om mörk kostym om inget annat angetts. Då är det mörkblå eller mörkgrå kostym som gäller.
Lycka till!
Hälsningar,
Sebastian
Om det står kostym på inbjudan rör det sig förmodligen om mörk kostym om inget annat angetts. Då är det mörkblå eller mörkgrå kostym som gäller.
Lycka till!
Hälsningar,
Sebastian
Den 14 mars 2019
#5
Ni nämner några assocearer under mörk kostym. Vill påpeka att man inte ska bära armbandsur på bröllop, för markera att tiden inte spelar någon roll!
Den 30 augusti 2019
#5
@Adde: Tack för ditt inspel Adde. Gällande valet av accessoarer till klädsel vid bröllop, varierar ju detta kraftigt beroende på vilken klädkod som gäller. Den gamla käpphästen att man som herre inte skall bära armbandsur av den anledning du nämner, brukade oftast nämnas när formalitetsgraden var så hög att man antingen bar frack eller smoking.
Idag är ett armbandsur en högst naturlig och rätt valt, otroligt stilhöjande inslag i bröllopsklädseln. Också ett av få smycken, utöver manschettknapparna, som vi män kan pryda oss med. Men, visst skall man låta nöjet och glädjen styra istället för tiden, när man är på en så trevlig tillställning som ett bröllop! : )
Idag är ett armbandsur en högst naturlig och rätt valt, otroligt stilhöjande inslag i bröllopsklädseln. Också ett av få smycken, utöver manschettknapparna, som vi män kan pryda oss med. Men, visst skall man låta nöjet och glädjen styra istället för tiden, när man är på en så trevlig tillställning som ett bröllop! : )
Den 02 september 2019
#6
Synliga anklar utan strumpor och upprullade byxben har aldrig varit, och kommer aldrig att vara, acceptabel klädsel för en Gentleman på bröllop! Detta påhitt är så kallat ''mode'' vilket är något helt annat än korrekt klädsel. För övrigt är Smoking inte ett formellt plagg enligt europeisk etikett. Frack, kostym är de formella plagg som bärs till bröllop, beroende på vilken klädkod som angetts. Smoking är ett amerikanskt partyplagg som är avsett för cocktails men som nu missbrukas som bröllopsklädsel. Det står självklart var och en fritt att klä sig hur den vill, vilket kanske är roligare. Men för korrekt klädetikett vid bröllop så finns det inget utrymme för egna tolkningar baserat på vad som råkar vara trendigt just för tillfället.
Den 25 september 2020
#6
@Arga Farbrorn: Bäste Farbror Arg,
Precis som han antyder, var det en gång så att en viss typ av klädsel var den enda acceptabla vid ett bröllop, enligt den tidens anda, och såväl skrivna som oskrivna regler. Klädkoden har som vi båda vet som funktion att vägleda gästen i sitt klädval, och hur detta bör utformas. Såväl formella, som mindre formella klädkoder existerar idag.
Om vi tillämpar ett synsätt som förkastar ledigare klädkoder, var inte heller länge sedan det vi idag anser som korrekt, formell kostym, med kavaj och byxor sydda av samma tyg, ansågs som ett hopplöst fritidsplagg som inte hade någon som helst plats i formella sammanhang. Man skulle bära jackett, eller frack, men hög hatt och käpp, om man ville ge ett seriöst intryck.
Tidens anda förändras, även gällande klassisk herrstil, om än i långsammare svängningar än vad man kan kalla mode och trend. Jag är själv, personligen, inte särskilt förtjust i att kombinera det vi kan kalla gymnastik- eller tennis-skor till formell klädsel. En fråga om personlig preferens. Denna kombination är också ofta refererad till som "mode" av ivrare av klassisk stil.
Trots det, kunde man till och med se föredetta Kung Edward VIII, mer känd som The Duke of Windsor, av många tillika använd som referenspunkt för god stil, använda det som idag kallas "sneakers", till dubbelknäppt mörk kavaj, skjorta och slips: https://www.pinterest.fr/pin/444026844495873204/
Slutsatsen av min svada: Kan man inte tänka att vad som anses korrekt klädsel vid ett bröllop, är starkt kopplat till vad värdparet känner inför frågeställningen
Jag vill även passa på att tacka för ert engagemang och bidragande till en god diskussion, om ett ämne som berör många av oss på ett eller annat sätt! Lyfter den gröna fiskbensmönstrade tweedkepsen i höstsolen.
Precis som han antyder, var det en gång så att en viss typ av klädsel var den enda acceptabla vid ett bröllop, enligt den tidens anda, och såväl skrivna som oskrivna regler. Klädkoden har som vi båda vet som funktion att vägleda gästen i sitt klädval, och hur detta bör utformas. Såväl formella, som mindre formella klädkoder existerar idag.
Om vi tillämpar ett synsätt som förkastar ledigare klädkoder, var inte heller länge sedan det vi idag anser som korrekt, formell kostym, med kavaj och byxor sydda av samma tyg, ansågs som ett hopplöst fritidsplagg som inte hade någon som helst plats i formella sammanhang. Man skulle bära jackett, eller frack, men hög hatt och käpp, om man ville ge ett seriöst intryck.
Tidens anda förändras, även gällande klassisk herrstil, om än i långsammare svängningar än vad man kan kalla mode och trend. Jag är själv, personligen, inte särskilt förtjust i att kombinera det vi kan kalla gymnastik- eller tennis-skor till formell klädsel. En fråga om personlig preferens. Denna kombination är också ofta refererad till som "mode" av ivrare av klassisk stil.
Trots det, kunde man till och med se föredetta Kung Edward VIII, mer känd som The Duke of Windsor, av många tillika använd som referenspunkt för god stil, använda det som idag kallas "sneakers", till dubbelknäppt mörk kavaj, skjorta och slips: https://www.pinterest.fr/pin/444026844495873204/
Slutsatsen av min svada: Kan man inte tänka att vad som anses korrekt klädsel vid ett bröllop, är starkt kopplat till vad värdparet känner inför frågeställningen
Jag vill även passa på att tacka för ert engagemang och bidragande till en god diskussion, om ett ämne som berör många av oss på ett eller annat sätt! Lyfter den gröna fiskbensmönstrade tweedkepsen i höstsolen.
Den 25 september 2020
#7
J. Ståhlstake
Oavsett hur populärt det är med sneakers just nu, kommer det inte vara en korrekt sko om klädkoden är ”Uddakavaj”. Allrahelst inte till ett bröllop, såvida brudparet inte öppet sagt att det är ok. Då är det å andra sidan mer sannolikt att de väljer en klädkod som ”sommarfin” eller något annat påhitt.
Den 17 maj 2022
#7
Care of Carl (Mikael)
@J. Ståhlstake: Vi hör vad du säger, Hr. J. Inlägget har levt med oss en tid, där tiderna förändrats under resans gång. Samtidigt kommer ju "Uddakavaj" för många fortfarande medföra en förväntning om relativt uppklädda gäster. Som i kommentarsdiskussionen innan, kan vi nog enas om att värdparets förväntningar är de som sätter tonen och nivån. Är man osäker, gör man alltid gott i att kontakta dem. Mitt högst personliga råd är att överväga en annan sko än sneakers ; )
Den 17 maj 2022
#8
Lars-Åke Johnsson
Vid anmodan om högtidsdräkt, är det endast frack el militär galauniform som gäller?
Den 17 maj 2022
#8
Care of Carl (Mikael)
@Lars-Åke Johnsson : Tack för en bra och egentligen mycket relevant fråga! I de flesta sammanhang börjar högtidsdräkt bli så ovanligt att även folk som dristar sig till att använda den vid inbjudningar, har starkt bristande kunskap om vad den egentligen fullt ut innebär och hur man uppmanar gäster att bära den. Samtidigt blir både den militära mässdräkten och folkdräkter så ovanliga i större delen av tillvaron att många av ovan nämnda okunskap sällan är medvetna om att dessa också är giltiga alternativ.
För att gå till din fråga, kan du, rent teoretiskt, blåsa på med full militär mässdräkt, sabel, ordnar och allt, om värden inte påkallat "civil högtidsdräkt". Rent praktiskt och verklighetsförankrat, gör du dig dock säkert själv en tjänst om du först frågar värden om råd innan du ikläder dig något som antyder militär verksamhet. Lycka till!
För att gå till din fråga, kan du, rent teoretiskt, blåsa på med full militär mässdräkt, sabel, ordnar och allt, om värden inte påkallat "civil högtidsdräkt". Rent praktiskt och verklighetsförankrat, gör du dig dock säkert själv en tjänst om du först frågar värden om råd innan du ikläder dig något som antyder militär verksamhet. Lycka till!
Den 18 maj 2022
#9
Fredrik
Jag har en okonstruerad kostym just för denna typ av tillfälle under de mer varmare månaderna. Det är ingen magisk lösning när solen ligger på, men underlättar jämfört med en full, alternativt en halv-canvas konstruktion.
Den 27 maj 2022
#9
Care of Carl (Mikael)
@Fredrik: Tjenare Fredrik,
Det är definitivt en stor hjälp på vägen då plagget blir lättare och luftigare. Jag går själv ofta i kostym, skjorta och slips vid besök i Florens under juni månad. Det är inte sällan mellan 25 och 30 grader varmt då, men fungerar ändå att bära luftigare okonstruerade plagg. Här hjälper linnetyg också : )
Det är definitivt en stor hjälp på vägen då plagget blir lättare och luftigare. Jag går själv ofta i kostym, skjorta och slips vid besök i Florens under juni månad. Det är inte sällan mellan 25 och 30 grader varmt då, men fungerar ändå att bära luftigare okonstruerade plagg. Här hjälper linnetyg också : )
Den 27 maj 2022
#10
Gustav
Hej!
Har äran och med glädje att få närvara på 2 bröllop till denna sommar, näst som kommer är klädkod ''kavaj'' och sista ''sommar kostym'' . Är det möjligt att klä sig i linne kostym till båda?
Har äran och med glädje att få närvara på 2 bröllop till denna sommar, näst som kommer är klädkod ''kavaj'' och sista ''sommar kostym'' . Är det möjligt att klä sig i linne kostym till båda?
Den 05 juni 2023
#10
Care of Carl (Camilla)
@Gustav : Hej Gustav! Du kan absolut klä dig i linnekostym till båda dessa klädkoder. Spana gärna in vårt inlägg om klädkoden kavaj här: https://www.careofcarl.se/sv/carlmagazine/stiltips/kladkoden-kavaj.html och sommarbröllop här: https://www.careofcarl.se/sv/blogg/stiltips/2019/05/23/sommarbrollop-utan-officiell-kladkod.html Ha så kul på bröllopen!
Den 07 juni 2023
#11
Tim
Hej,
Vilken slips är det personen har på anda bilden? Den med mörk kostym.
Vilken slips är det personen har på anda bilden? Den med mörk kostym.
Den 02 april 2024
#11
Care of Carl
@Tim : Hej Tim!
Slipsen på bilden heter 3-fold flower silk från E. Marinella och är tyvärr slutsåld. Några liknande slipsar som kanske faller dig in i smaken finner du här:
https://www.careofcarl.se/sv/kiton-printed-medallion-silk-tie-navy
https://www.careofcarl.se/sv/e-marinella-3-fold-printed-silk-tie-navy-4
https://www.careofcarl.se/sv/brioni-medallion-silk-tie-navy-
Med vänliga hälsningar,
Care of Carl
Slipsen på bilden heter 3-fold flower silk från E. Marinella och är tyvärr slutsåld. Några liknande slipsar som kanske faller dig in i smaken finner du här:
https://www.careofcarl.se/sv/kiton-printed-medallion-silk-tie-navy
https://www.careofcarl.se/sv/e-marinella-3-fold-printed-silk-tie-navy-4
https://www.careofcarl.se/sv/brioni-medallion-silk-tie-navy-
Med vänliga hälsningar,
Care of Carl
Den 03 april 2024
#12
Adrian
Hej
Vilken brun kavaj är det som visas under udda kavaj på modellen men som inte finns bland förslagen sen?
Vilken brun kavaj är det som visas under udda kavaj på modellen men som inte finns bland förslagen sen?
Den 02 juni 2024
#12
Care of Carl
@Adrian: Hej! Den bruna kavajen är från Morris Heritage och heter Keith men är tyvärr slutsåld. Här hittar du andra bruna kavajer: https://www.careofcarl.se/sv/klader/kavajer#{%22F58%22:[%22Brun%22]}
Ha en fin dag!
Ha en fin dag!
Den 03 juni 2024
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country