
Plagg gjorda för att hålla till nästa generation
Sann stil ligger inte bara i färg och form. Det bottnar mycket ofta i material och tillverkningsmässig god kvalitet. Det finns ändlösa mängder fördelar med att investera i plagg som varken går sönder, eller blir omoderna.

Text: Mikael Vallin
Foto: Ted Olsson
Äger du några ärvda klädesplagg? Inte sällan är mäns absoluta favoritkläder en gammal rock, kavaj eller ibland till och med skor som ärvts från en tidigare generation. När vi kommer till klockor, är det nästan mer regel än undantag att den klockintresserade mannen äger en eller flera ärvda kvalitetsklockor.
Vad är det då som gör att ett plagg håller så väl att det kan bli till glädje även för flera generationer efter dig själv? Ett första kriterium är ganska naturligt att plagget eller accessoaren inte plötsligt blir hopplöst omoderna i sin stil eller designmässiga utformning. Vidare att föremålet aldrig gått sönder bortom möjlighet att laga den.
Detta faktum har vidare flera beståndsdelar: Att plagget tillverkats i en kvalitet som är gjord för att bestå, åldras med värdighet, men framförallt att personerna som ägt plagget eller accessoaren tagit väl hand om den under dess livstid. Reparerat den när den gått sönder, men innan detta behov uppstått, löpande tagit hand om och vårdat föremålet med kunskap och hängivenhet. Ett lagat kvalitetsplagg med vacker patina är något av det stiligaste som finns.


Låter det jobbigt eller överdrivet? Detta är den absoluta kärnan i det idag så populära buzzwordet ”Hållbarhet”. Att i grunden undvika behovet av upprepad slentrianmässig förbrukning, istället för att sätta samman arbetsgrupper för att dämpa effekterna av slit- och slängkonsumtion. Tillämpa det tänkesättet på så mycket av din konsumtion som möjligt, och vips lever du mer ”hållbart” på riktigt.
Skor är ett praktexempel där detta resonemang blir tydligt. Skor slits mot marken du går på, och utsätts för hårt väder, vind och smuts genom årstiderna. Här kan du för vissa skotyper mestadels betala för kvalitén på hantverket och de ingående materialen. Sydda sömmar som förankrats i naturmaterial vid tillverkningsmetoder som kräver stor hantverkskunskap.
Därtill finns skor som kostar lika mycket, eller mer än de föregående nämnda, tillverkade av mindre kostsamma syntetmaterial som klistrats ihop vid massproduktion. Här ligger kostnaden inte sällan i prestigefulla designernamn och produkter i ”begränsade upplagor”.
Lär dig vad som gör designen av ett plagg ”tidlös”. Det behöver absolut inte vara liktydigt med ”tråkigt”. Lär dig sedan några enkla grundkriterier för vad som är ett bra tyg eller läder. Ett gott riktmärke är ofta att handla saker tillverkade av vad vi på Care of Carl benämner ”Specialister”, det vill säga varumärken som fokuserat på att i huvudsak tillverka exempelvis skor, kavajer och kostymer, skjortor eller klockor.
Klocktillverkaren Patek Philippe sammanfattar detta tankesätt mycket kärnfullt i sina bevingade ord: ”Du äger aldrig en Patek - du tar bara hand om den till nästa generation”. Ovan har vi listat några goda exempel på plagg som både stil- och kvalitetsmässigt sannolikt kommer att vara lika aktuella om 50 år, som idag.
Vad är det då som gör att ett plagg håller så väl att det kan bli till glädje även för flera generationer efter dig själv? Ett första kriterium är ganska naturligt att plagget eller accessoaren inte plötsligt blir hopplöst omoderna i sin stil eller designmässiga utformning. Vidare att föremålet aldrig gått sönder bortom möjlighet att laga den.
Detta faktum har vidare flera beståndsdelar: Att plagget tillverkats i en kvalitet som är gjord för att bestå, åldras med värdighet, men framförallt att personerna som ägt plagget eller accessoaren tagit väl hand om den under dess livstid. Reparerat den när den gått sönder, men innan detta behov uppstått, löpande tagit hand om och vårdat föremålet med kunskap och hängivenhet. Ett lagat kvalitetsplagg med vacker patina är något av det stiligaste som finns.


Låter det jobbigt eller överdrivet? Detta är den absoluta kärnan i det idag så populära buzzwordet ”Hållbarhet”. Att i grunden undvika behovet av upprepad slentrianmässig förbrukning, istället för att sätta samman arbetsgrupper för att dämpa effekterna av slit- och slängkonsumtion. Tillämpa det tänkesättet på så mycket av din konsumtion som möjligt, och vips lever du mer ”hållbart” på riktigt.
Skor är ett praktexempel där detta resonemang blir tydligt. Skor slits mot marken du går på, och utsätts för hårt väder, vind och smuts genom årstiderna. Här kan du för vissa skotyper mestadels betala för kvalitén på hantverket och de ingående materialen. Sydda sömmar som förankrats i naturmaterial vid tillverkningsmetoder som kräver stor hantverkskunskap.
Därtill finns skor som kostar lika mycket, eller mer än de föregående nämnda, tillverkade av mindre kostsamma syntetmaterial som klistrats ihop vid massproduktion. Här ligger kostnaden inte sällan i prestigefulla designernamn och produkter i ”begränsade upplagor”.
Lär dig vad som gör designen av ett plagg ”tidlös”. Det behöver absolut inte vara liktydigt med ”tråkigt”. Lär dig sedan några enkla grundkriterier för vad som är ett bra tyg eller läder. Ett gott riktmärke är ofta att handla saker tillverkade av vad vi på Care of Carl benämner ”Specialister”, det vill säga varumärken som fokuserat på att i huvudsak tillverka exempelvis skor, kavajer och kostymer, skjortor eller klockor.
Klocktillverkaren Patek Philippe sammanfattar detta tankesätt mycket kärnfullt i sina bevingade ord: ”Du äger aldrig en Patek - du tar bara hand om den till nästa generation”. Ovan har vi listat några goda exempel på plagg som både stil- och kvalitetsmässigt sannolikt kommer att vara lika aktuella om 50 år, som idag.
Taggar:
Vad tyckte du om den här artikeln?
9 Kommentarer
#1
Hej Care of Carl, tack för bra publikation!
Jag har en fråga om Barbour Bristol jackan. Den är inköpt från er 2018. Jag hade precis väckt intresse för hållbarhet, utveckling, hantverk och kvalitet. Jag har idag börjat fundera på om jag verkligen skulle gått på Bristol jackan och kanske gått på Beafurt istället, med anledning av hållbarheten och de autentiska att Beafurt är tillverkad i UK. Vad säger ni om det? Har jag valt ''fel jacka''? Borde jag lägga större vikt och tid på det eller är det något som jag bara är väldigt petig och kulturell med?
Jag har en fråga om Barbour Bristol jackan. Den är inköpt från er 2018. Jag hade precis väckt intresse för hållbarhet, utveckling, hantverk och kvalitet. Jag har idag börjat fundera på om jag verkligen skulle gått på Bristol jackan och kanske gått på Beafurt istället, med anledning av hållbarheten och de autentiska att Beafurt är tillverkad i UK. Vad säger ni om det? Har jag valt ''fel jacka''? Borde jag lägga större vikt och tid på det eller är det något som jag bara är väldigt petig och kulturell med?
Den 07 november 2020
#1
@Elias : Gällande diskussion om hållbarhet, krävs nästan en definition av begreppet för att därefter resonera om vad som ska anses mer eller mindre hållbart i sammanhanget. Miljöaspekt, materialmässig kvalitet i avseendet hur länge plagget håller utan att slitas ut eller gå sönder. Arbetsförhållandena för de anställda i fabriken jackan är gjord.
Om vi börjar med att se till de två modellerna du jämför, är de trots första intrycket ganska olika plagg sett till proportionerna och snittet, även om de båda har samma typer av fickor och krage. En person med en kroppsform som är bättre anpassad för Bristol, dvs ganska lång och smal, är Bristol ett bättre köp i och med att bäraren sannolikt kommer tycka bättre om sitt plagg, vilja bära det mer, och använda det längre än en jacka med en passform som inte går lika bra ihop med bärarens siluett.
Beaufort är kortare och vidare i snittet. Jag äger själv en Bristol, och skulle inte trivas bättre i en Beaufort, då den är för vid och boxig i snittet för mitt tycke. Slutsatsen i detta avseende är i mitt tycke att jackan som sitter bäst på bäraren blir mest hållbar, då den kommer att komma till mest användning.
Om vi då drar det påpekandet om tillverkningsland, är det svårt att säga om en jacka tillverkad i Newcastle/Storbritannien, är mer hållbar än ett plagg tillverkat i Moldavien. Återigen beror det på vilken definition och parametrar man räknar in i sin hållbarhets-bedömning. Förhoppningsvis har Barbour liknande arbetsförhållanden i sina olika fabriker.
Gällande din avslutande frågeställning, får jag en känsla att den kulturella aspekten skulle kunna ha betydelse för den som hellre vill äga en jacka tillverkad i Storbritannien. Dock är det inget som är kopplat till hållbarhet, och är snarare något som är kopplat till personliga preferenser och tyckande : )
Om man filosoferar lite, ligger både Beaufort och Bristol i samma prisklass. Barbour som varumärke sätter sannolikt stort värde på att deras kunder får produkter som håller ihop, i paritet till vad man betalat för plagget. Om plagg sydda i Moldavien skulle ha märkbart sämre hållbarhet, skulle detta snart bli märkbart bland konsumenter, och slå hårt tillbaka mot Barbour som varumärke, på ett sätt som skulle vara mycket svårt, om ens möjligt alls, att reparera med förklaringar.
Det vore dock intressanta att höra om någon av er där ute gjort någon observation rörande skillnader på vaxade jackor från Barbour, beroende på tillverkningsland? Jag har som sagt själv ägt en Bristol sedan 2010, som än idag är i mycket god kondition.
Om vi börjar med att se till de två modellerna du jämför, är de trots första intrycket ganska olika plagg sett till proportionerna och snittet, även om de båda har samma typer av fickor och krage. En person med en kroppsform som är bättre anpassad för Bristol, dvs ganska lång och smal, är Bristol ett bättre köp i och med att bäraren sannolikt kommer tycka bättre om sitt plagg, vilja bära det mer, och använda det längre än en jacka med en passform som inte går lika bra ihop med bärarens siluett.
Beaufort är kortare och vidare i snittet. Jag äger själv en Bristol, och skulle inte trivas bättre i en Beaufort, då den är för vid och boxig i snittet för mitt tycke. Slutsatsen i detta avseende är i mitt tycke att jackan som sitter bäst på bäraren blir mest hållbar, då den kommer att komma till mest användning.
Om vi då drar det påpekandet om tillverkningsland, är det svårt att säga om en jacka tillverkad i Newcastle/Storbritannien, är mer hållbar än ett plagg tillverkat i Moldavien. Återigen beror det på vilken definition och parametrar man räknar in i sin hållbarhets-bedömning. Förhoppningsvis har Barbour liknande arbetsförhållanden i sina olika fabriker.
Gällande din avslutande frågeställning, får jag en känsla att den kulturella aspekten skulle kunna ha betydelse för den som hellre vill äga en jacka tillverkad i Storbritannien. Dock är det inget som är kopplat till hållbarhet, och är snarare något som är kopplat till personliga preferenser och tyckande : )
Om man filosoferar lite, ligger både Beaufort och Bristol i samma prisklass. Barbour som varumärke sätter sannolikt stort värde på att deras kunder får produkter som håller ihop, i paritet till vad man betalat för plagget. Om plagg sydda i Moldavien skulle ha märkbart sämre hållbarhet, skulle detta snart bli märkbart bland konsumenter, och slå hårt tillbaka mot Barbour som varumärke, på ett sätt som skulle vara mycket svårt, om ens möjligt alls, att reparera med förklaringar.
Det vore dock intressanta att höra om någon av er där ute gjort någon observation rörande skillnader på vaxade jackor från Barbour, beroende på tillverkningsland? Jag har som sagt själv ägt en Bristol sedan 2010, som än idag är i mycket god kondition.
Den 08 november 2020
#1
@Elias : Först och främst, stort tack för dina vänliga ord! : ) Gällande diskussion om hållbarhet, krävs nästan en definition av begreppet för att därefter resonera om vad som ska anses mer eller mindre hållbart i sammanhanget. Miljöaspekt, materialmässig kvalitet i avseendet hur länge plagget håller utan att slitas ut eller gå sönder. Arbetsförhållandena för de anställda i fabriken jackan är gjord.
Om vi börjar med att se till de två modellerna du jämför, är de trots första intrycket ganska olika plagg sett till proportionerna och snittet, även om de båda har samma typer av fickor och krage. En person med en kroppsform som är bättre anpassad för Bristol, dvs ganska lång och smal, är Bristol ett bättre köp i och med att bäraren sannolikt kommer tycka bättre om sitt plagg, vilja bära det mer, och använda det längre än en jacka med en passform som inte går lika bra ihop med bärarens siluett.
Beaufort är kortare och vidare i snittet. Jag äger själv en Bristol, och skulle inte trivas bättre i en Beaufort, då den är för vid och boxig i snittet för mitt tycke. Slutsatsen i detta avseende är i mitt tycke att jackan som sitter bäst på bäraren blir mest hållbar, då den kommer att komma till mest användning.
Om vi då drar det påpekandet om tillverkningsland, är det svårt att säga om en jacka tillverkad i Newcastle/Storbritannien, är mer hållbar än ett plagg tillverkat i Moldavien. Återigen beror det på vilken definition och parametrar man räknar in i sin hållbarhets-bedömning. Förhoppningsvis har Barbour liknande arbetsförhållanden i sina olika fabriker.
Gällande din avslutande frågeställning, får jag en känsla att den kulturella aspekten skulle kunna ha betydelse för den som hellre vill äga en jacka tillverkad i Storbritannien. Dock är det inget som är kopplat till hållbarhet, och är snarare något som är kopplat till personliga preferenser och tyckande : )
Om man filosoferar lite, ligger både Beaufort och Bristol i samma prisklass. Barbour som varumärke sätter sannolikt stort värde på att deras kunder får produkter som håller ihop, i paritet till vad man betalat för plagget. Om plagg sydda i Moldavien skulle ha märkbart sämre hållbarhet, skulle detta snart bli märkbart bland konsumenter, och slå hårt tillbaka mot Barbour som varumärke, på ett sätt som skulle vara mycket svårt, om ens möjligt alls, att reparera med förklaringar.
Det vore dock intressanta att höra om någon av er där ute gjort någon observation rörande skillnader på vaxade jackor från Barbour, beroende på tillverkningsland? Jag har som sagt själv ägt en Bristol sedan 2010, som än idag är i mycket god kondition.
Om vi börjar med att se till de två modellerna du jämför, är de trots första intrycket ganska olika plagg sett till proportionerna och snittet, även om de båda har samma typer av fickor och krage. En person med en kroppsform som är bättre anpassad för Bristol, dvs ganska lång och smal, är Bristol ett bättre köp i och med att bäraren sannolikt kommer tycka bättre om sitt plagg, vilja bära det mer, och använda det längre än en jacka med en passform som inte går lika bra ihop med bärarens siluett.
Beaufort är kortare och vidare i snittet. Jag äger själv en Bristol, och skulle inte trivas bättre i en Beaufort, då den är för vid och boxig i snittet för mitt tycke. Slutsatsen i detta avseende är i mitt tycke att jackan som sitter bäst på bäraren blir mest hållbar, då den kommer att komma till mest användning.
Om vi då drar det påpekandet om tillverkningsland, är det svårt att säga om en jacka tillverkad i Newcastle/Storbritannien, är mer hållbar än ett plagg tillverkat i Moldavien. Återigen beror det på vilken definition och parametrar man räknar in i sin hållbarhets-bedömning. Förhoppningsvis har Barbour liknande arbetsförhållanden i sina olika fabriker.
Gällande din avslutande frågeställning, får jag en känsla att den kulturella aspekten skulle kunna ha betydelse för den som hellre vill äga en jacka tillverkad i Storbritannien. Dock är det inget som är kopplat till hållbarhet, och är snarare något som är kopplat till personliga preferenser och tyckande : )
Om man filosoferar lite, ligger både Beaufort och Bristol i samma prisklass. Barbour som varumärke sätter sannolikt stort värde på att deras kunder får produkter som håller ihop, i paritet till vad man betalat för plagget. Om plagg sydda i Moldavien skulle ha märkbart sämre hållbarhet, skulle detta snart bli märkbart bland konsumenter, och slå hårt tillbaka mot Barbour som varumärke, på ett sätt som skulle vara mycket svårt, om ens möjligt alls, att reparera med förklaringar.
Det vore dock intressanta att höra om någon av er där ute gjort någon observation rörande skillnader på vaxade jackor från Barbour, beroende på tillverkningsland? Jag har som sagt själv ägt en Bristol sedan 2010, som än idag är i mycket god kondition.
Den 08 november 2020
#2
Har inte en vaxad jacka från Barbour - men en quiltad som jag köpte 2012. Den är nästan i nyskick bortsett från någon knapp som blivit sliten. Aldrig varit så nöjd som med mitt köp från Barbour och har faktiskt inte ens kikat vart den är gjord.
Den 09 november 2020
#2
@Robin: Vad härligt att höra! Som jag har förstått saken, har just de quiltade jackorna varit en av de produkter Barbour tillverkat utanför England. Jag har dock själv två tre av dessa plagg, och de håller fasligt bra kvalité. Ytterligare ett tecken på hur Barbour väljer samarbetspartners vilka håller en viss nivå av tillverkningskvalitet.
Den 09 november 2020
#3
Hej! Väldigt bra (och aktuell) artikel!!
Ni sätter fingret på något väldigt viktigt. Jag jobbar själv inom miljö, och folk runtomkring mig undrar ständigt varför jag inte handlar mer ekologiskt eller kör elbil osv.
Svaret är enkelt: den mest hållbara konsumtionen är den som inte sker alls. Det finns dåliga saker även med ekologiskt och elbilar. Det värsta med dagens samhälle är att folk verkar betala sig ur sitt dåliga samvete genom att konsumera precis lika mycket som innan, men de köper istället ''miljövänliga produkter'' (som i mångt och mycket bara är bluff och båg, med vissa undantag förstås).
Att köpa kvalitetsprodukter som är gjorda för att hålla, är det absolut bästa man kan göra för miljön. Då behöver du ju, om du ger plaggen en del kärlek, nästa aldrig köpa kläder/skor igen.
Jag brukar också försöka köpa second hand så mycket jag kan, vilket också är oslagbart när det kommer till hållbarhet. Stor guldstjärna till er som börjat med en secondhand-avdelning!
Mvh Jacob
Ni sätter fingret på något väldigt viktigt. Jag jobbar själv inom miljö, och folk runtomkring mig undrar ständigt varför jag inte handlar mer ekologiskt eller kör elbil osv.
Svaret är enkelt: den mest hållbara konsumtionen är den som inte sker alls. Det finns dåliga saker även med ekologiskt och elbilar. Det värsta med dagens samhälle är att folk verkar betala sig ur sitt dåliga samvete genom att konsumera precis lika mycket som innan, men de köper istället ''miljövänliga produkter'' (som i mångt och mycket bara är bluff och båg, med vissa undantag förstås).
Att köpa kvalitetsprodukter som är gjorda för att hålla, är det absolut bästa man kan göra för miljön. Då behöver du ju, om du ger plaggen en del kärlek, nästa aldrig köpa kläder/skor igen.
Jag brukar också försöka köpa second hand så mycket jag kan, vilket också är oslagbart när det kommer till hållbarhet. Stor guldstjärna till er som börjat med en secondhand-avdelning!
Mvh Jacob
Den 11 november 2020
#3
@Jacob: Tjenare Jacob,
Dina ord värmer oss. Sort tack för din mycket träffsäkra och vänliga feedback. Det ligger mycket i det du säger. Det handlar om att göra medvetna val, men också att förstå varför och vilken effekt de har i det stora hela. Vi har fortfarande en lång väg att gå på detta område som företag, men försöker göra vad vi kan och tror på.
Dina ord värmer oss. Sort tack för din mycket träffsäkra och vänliga feedback. Det ligger mycket i det du säger. Det handlar om att göra medvetna val, men också att förstå varför och vilken effekt de har i det stora hela. Vi har fortfarande en lång väg att gå på detta område som företag, men försöker göra vad vi kan och tror på.
Den 11 november 2020
#4
Micke
Tack för en modig artikel!
Håller helt med och det är den hemligheten modebranshen gör allt för att undanhålla. Stil har inget med mode att göra. De är kanske inte exakt motparter. Stil mynnar ut från de inre ofäränderliga värderingarna (för Sun Tzu ''Marken'') medans mode handlar om de yttre föränderliga faktorerna (Sun Tzu hade kallat det ''vädret'').
Det är just patinan som säger mer om bäraren än medvetenheten om snabba svängningar och populism. Om man älskar sina kläder och har en balanserad mängd kan man använda dem mer vilket betyder mer patina och kärlek för plagget.
Några procent mode finns det säkert plats för i varje mans garderob men den kvalificerade majoriteten skall vara tidlösa, mångsidiga, diskreta och utgöra en fond för bärarens personlighet att spela mot.
De familjeägda klädtillverkare som inte behöver sätta en logga på sina grejer utan trots allt överlevt i mördande konkurrens i flera generationer är väll värt att lägga en extra slant på.
Håller helt med och det är den hemligheten modebranshen gör allt för att undanhålla. Stil har inget med mode att göra. De är kanske inte exakt motparter. Stil mynnar ut från de inre ofäränderliga värderingarna (för Sun Tzu ''Marken'') medans mode handlar om de yttre föränderliga faktorerna (Sun Tzu hade kallat det ''vädret'').
Det är just patinan som säger mer om bäraren än medvetenheten om snabba svängningar och populism. Om man älskar sina kläder och har en balanserad mängd kan man använda dem mer vilket betyder mer patina och kärlek för plagget.
Några procent mode finns det säkert plats för i varje mans garderob men den kvalificerade majoriteten skall vara tidlösa, mångsidiga, diskreta och utgöra en fond för bärarens personlighet att spela mot.
De familjeägda klädtillverkare som inte behöver sätta en logga på sina grejer utan trots allt överlevt i mördande konkurrens i flera generationer är väll värt att lägga en extra slant på.
Den 21 november 2020
#4
@Micke: Stort tack för mycket kloka, insiktsfulla och inspirerande ord Micke! Läsarfeedback som denna får oss verkligen att tänka och känna, på ett sätt som tar oss vidare i rätt riktning. Visst är det härligt att äga riktiga kvalitetsplagg som åldras tillsammans med en själv som bärare. Stilen liksom djupnar precis som relationen till plagget. Du ger en mycket träffsäker bild, analys och utveckling av vårt resonemang! Ha en fortsatt härlig lördag!
Den 21 november 2020
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country