
På besök hos Eton i Gånghester, Borås
Publicerad 2014-03-24
Borås, 24/2-2014

Som en vind från Florens kommer med ens en av huvudpersonerna för det stundande mötet, ut genom huvudentrén med raska steg. Iförd en mjukt konstruerad kavaj av filtad ull från Boglioli, slips i en mild grön ton mot en ljusblå skjorta med företagets böljande kragmodeller.
Efter ett kort men varmt välkomnande och en förklaring om några ärenden som raskt skall uträttas, försvinner han in i en nattsvart Jaguar XF. Ett mäktigt motormuller fyller den grådystra västgötska morgonen med en air av Le Mans. Med ett ljud framkallat av fler hästkrafter än vad kungliga hovstallet kan uppbringa, ackompanjerat av däckgummits våld mot asfalten, lämnar ekipaget oss med en kraftfull start och en häftig sväng neråt Boråshållet. Mitt i alltihop gläfser en hund ynkligt och skräckslaget. Sen är allt sådär eländigt tyst igen.
Vi befinner oss i Gånghester. Den legendariska skjorttillverkaren Etons hemvist. Herren vi nyss stiftade bekantskap med, är Jan Borghardt. En man, som med sitt vasst kreativa sinne och känsla för att placera Etons varor i rätt sammanhang, står bakom mycket av vad Eton är idag: En leverantör av svenska premiumskjortor, som i många avseenden sätter dem i spetsen på världsmarknaden.
Efter ett kort men varmt välkomnande och en förklaring om några ärenden som raskt skall uträttas, försvinner han in i en nattsvart Jaguar XF. Ett mäktigt motormuller fyller den grådystra västgötska morgonen med en air av Le Mans. Med ett ljud framkallat av fler hästkrafter än vad kungliga hovstallet kan uppbringa, ackompanjerat av däckgummits våld mot asfalten, lämnar ekipaget oss med en kraftfull start och en häftig sväng neråt Boråshållet. Mitt i alltihop gläfser en hund ynkligt och skräckslaget. Sen är allt sådär eländigt tyst igen.
Vi befinner oss i Gånghester. Den legendariska skjorttillverkaren Etons hemvist. Herren vi nyss stiftade bekantskap med, är Jan Borghardt. En man, som med sitt vasst kreativa sinne och känsla för att placera Etons varor i rätt sammanhang, står bakom mycket av vad Eton är idag: En leverantör av svenska premiumskjortor, som i många avseenden sätter dem i spetsen på världsmarknaden.

Eton var från början ett av många textilföretag i bygden kring Borås. Grundat 1928 av makarna David och Annie Pettersson. Det finns ett långt arv som borgar för kunskap om såväl tygutveckling som skjortsömnad i företagets historia. Vi ska inte fördjupa oss i alla detaljer från det förflutna men ändå ge er en kort bakgrund, relevant för företagskulturen och början på den röda tråd som än idag genomsyrar verksamheten. Det är en strålande historia kantad av såväl framgång som motgång. Allt med djupa rötter i bygden kring Borås.
Vad som utmärker Eton, är viljan att leva vidare. Viljan, ambitionen och förmågan. Att ständigt utvecklas och följa tidens anda utan att förlora tidlös stil och kvalité i sidospår av trender och kortsiktiga chansningar i affärsverksamhet och kvalité. För det är långt ifrån självklart hur man i ett högkostnadsland som Sverige håller ett tillverkande textilföretag vid liv. Än mindre hur man tar det till en position i världsmarknadens absoluta toppskikt.
Eton har alltid varit en pionjär inom produktionsteknik, och förstod tidigt fördelarna med att dela upp skjortsömnaden i en process där tillverkningsmomenten fördelades på flera olika sömmerskor, vilket gav högre produktionshastighet med bibehållen kvalitetsnivå. Man insåg även vikten av att sticka ut och fånga marknadens intresse. ”Skjortfabriken Special”, bytte 1948 namn till ”Eton”, efter att grundarnas söner Rune och Arne Davidsson besökt den engelska staden med samma namn under en inköpsresa. Namnet Eton är direkt kopplat till det prestigefulla Eton College.


Vi möts av ett sittande sällskap som precis avslutar sitt möte. I situationen som uppstår faller det sig naturligt att vi alla presenterar oss för mötesdeltagarna som lämnar rummet. Bland dem finns Olof Enckell. Ett för oss svenska stil- och kvalitetsnördar bekant namn, då han är en av grundarna och tidigare frontfigur bakom stilbloggen Manolo. Jan förklarar entusiastiskt att han handplockat Enckell för att ansvara för Etons editoriella texter. Ytterligare ett prov på fingertoppskänslan i den beslutsprocess som ligger till grund för Etons verksamhet. ”Jag jobbar bara med de bästa”, meddelar Jan i diskussionen som följer.

Eton erövrade därefter det anrika och Londonbaserade varuhuset Harrods som en av de första tungt betydelsefulla kunderna. Detta trots hård inhemsk konkurrens från flera högt ansedda skjortskrädderier på Jermyn Street. Det krävde lång och envis förhandling, som lönade sig i slutändan.

Diskussionen går vidare. Borghardt gestikulerar inlevelsefullt och det är bara stundtals man känner att vi sitter i ett modernt konferensrum. Vi tas med i ytterligare anekdoter om event som ligger till grund för företagets utveckling. Borghardt väger orden och flyttar eftertänksamt ett av de med kavajen färgmässigt välkoordinerade pärlarmbanden ner på handen. Lite som ett stilistiskt knogjärn.
I många svenska sammanhang, skulle nog gemene man kunna känna det som malplacerat med en man i trakterna kring sextioårsåldern, som bär armband av pärlor i blandade färger från dovt ockragult, dämpat skogsgrönt och oxblodsrött, till något inslag av djupt azurblått. Glöm det. Det kan inte bli mer rätt i sammanhanget. Stilen är naturlig och självklar. Följden av en egenskap man ofta kallar Sprezzatura.
En annan erövringshistoria, var den tyska marknaden. Det tog ca fyra år att övertyga och beveka viktiga tyska aktörer om Etons förträfflighet. I själva verket var det kanske inte i första hand Etons varor som sattes på prov i den processen, utan snarare företagets vilja och övertygelse att komma in på den tyska marknaden. Det tog ca fyra år av idogt förhandlingsarbete.

Vi tar inte in vem som helst som återförsäljare tillstår han. ”Man måste vilja, och visa upp att man har uppriktiga och långsiktiga ambitioner att lyckas” säger Jan. ”Som vi har på Eton. Vi tycker nu att ni visat att ni håller måttet enligt vårt eget resonemang. Ni ger inte upp och visar löpande bättre och bättre resultat".
Det har varit viktigt för oss på Care of Carl att få med Eton i utbudet. Skjortor av Etons kvalité och snitt kompletterar och harmonierar bra med övriga kläder vi valt att sälja. Framförallt är det viktigt för oss med Etons lokala förankring i Boråsområdet. Vi vill på Care of Carl värna om banden mellan lokala tillverkare. Med Eton i utbudet föll en viktig pusselbit på plats.
TYGUTVECKLING OCH DESIGN
Det har varit viktigt för oss på Care of Carl att få med Eton i utbudet. Skjortor av Etons kvalité och snitt kompletterar och harmonierar bra med övriga kläder vi valt att sälja. Framförallt är det viktigt för oss med Etons lokala förankring i Boråsområdet. Vi vill på Care of Carl värna om banden mellan lokala tillverkare. Med Eton i utbudet föll en viktig pusselbit på plats.
TYGUTVECKLING OCH DESIGN


Eton finisherar sina tyger i Schweiz under en mycket hemlig process som även följer oerhört hårda och höga miljökrav. Andra prestigefulla tygproducenter följer Etons verksamhet med stort intresse.
Vi får veta att Eton tar fram sina sidenslipsar tillsammans med en engelsk tillverkare som varit verksam sedan år 1738. Man är återigen mycket hemlighetsfull angående exakt vilken denna tillverkare är. Accessoarer av stickat och kashmir gör man istället tillsammans med italienska aktörer. Återigen anlitar man den tillverkare man själv känner är bäst på sitt område. De bästa printade varorna anser man komma från Frankrike.
TILLVERKNING AV KVALITETSSKJORTOR
Nästa anhalt är tillverkningen. Med produktion fördelad över olika delar av europa, är det av yttersta vikt att produktionen överallt sker enligt samma hårda krav och strikta kvalitetsregler som i fabriken i Gånghester. På ett bord ligger ett exemplar av ”Eton Quality handbook”. Ett styrdokument som säkerställer enhetlig produktion oavsett tillverkningsland eller fabrik.

Vi får en förevisning av hur man med hjälp av laser och riktnålar, för hand lägger samman de lager av tyg som skall skäras till kragar eller andra skjortdetaljer. Ett arbete där man bokstavligen räknar rutor i mönstret för att placera ut riktnålen som sedan styr att varje tyglager skall kunna skäras identiskt lika med hjälp av skärmaskiner och detaljmallar av papp.
Som tidigare nämnt har Eton i alla tider förfinat sina produktionsmetoder vilket med åren mynnat ut i bolaget Eton Systems som utvecklar företagets produktionsutrustning. Så många som fem av Etons åtta fabriker runt om i Europa har infört den datoriserade produktionskedjan vars transportband och plagghållare håller isär alla enskilda plagg och förser dem med unika identiteter under produktionscykeln. Vi känner igen känslan från Barbours fabrik i Newcastle, samtidigt som miljön är en annan i Etons produktion. Slammer av symaskiner och skränande radiomusik i England representeras här av ett stilla surrande och de vita skjortorna som likt vålnader av finaste bomull sakta svävar fram över våra huvuden där vi går.
Produktionstakten är just nu av många förklarliga anledningar lägre här i Gånghester, än i Barbours Newcastle. Samtidigt är andan mycket densamma. Plagg tillverkade med snart 100 års produktionskunnande i verksamheten färdigställs med hög precision för att nå världsmarknaden. Och Care of Carl i Borås.
SVENSKTILLVERKADE SKJORTOR HOS CARE OF CARL

Produktionstakten är just nu av många förklarliga anledningar lägre här i Gånghester, än i Barbours Newcastle. Samtidigt är andan mycket densamma. Plagg tillverkade med snart 100 års produktionskunnande i verksamheten färdigställs med hög precision för att nå världsmarknaden. Och Care of Carl i Borås.
SVENSKTILLVERKADE SKJORTOR HOS CARE OF CARL
De sensate dagarna har man i Gånghester sytt upp skjortor ur Etons mest exklusiva serie vilken går under namnet DnA. De absolut bästa tygerna sys med tätare sömmar under en ännu högre precision än Etons högkvalitativa standardsortiment.

Vi börjar omgående höra oss för om möjligheterna att få köpa in en serie av dessa svensktillverkade Etonskjortor för att sälja dem hos Care of Carl. Säljavdelningen ber att få återkomma med besked senare under vårt besök.
KVALITETSTEST

ALLT SAMLAT UNDER ETT TAK

Man får snabbt känslan av ett effektivt flöde, men inte minst en mycket familjär stämning på Eton. En stark ”vi-känsla” är närvarande i alla rum vi passerar genom. Gemensam drivkraft mot tydliga mål. En resa där det är viktigt att ha roligt på vägen.

”-Vi är de italienska konkurrenternas mardröm gällande logistik och leveranskapacitet” skrattar Borghardt.
VÄRLDENS MEST PÅKOSTADE SKJORTA
Överhuvudtaget upplever vi att Etons strategi består av många viktiga ingredienser. Vågade men målmedvetna marknadssatsningar står för mycket av företagets själ. Som när Jan skapade världens dyraste skjorta med knappar av ädelstenar, var och en med en egen historia och proveniens. Bara skjortans existens, de platser och situationer man presenterade den i, uppskattades generera 24 miljoner kronor i vinst för Eton.
Via en omfattande process på eBay auktionerades så slutligen det unika plagget ut under loppet av en månad. Budgivare som Johnny Depp och Roger Moore deltog. Skjortan hamnade till slut hos Harrods. Varuhuset skänkte sedan förtjänsten av skjortan till det via välgörenhet drivna och finansierade barnskjukhuset Great Ormond Street Hospital i London. Allt detta via uppmärksamheten skapad av en ädelstensförsedd skjorta från Gånghester.
INGA MODELLER

Rundturen på de olika avdelningarna har gett oss en spännande inblick i processen och kulturen bakom tillverkningen av Etons skjortor. Man kommer dock inte så långt enbart med en väl tillverkad produkt utan att den marknadsförs och säljs i rätt sammanhang till rätt kundkrets.
INSPIRATION - KÄLLAN TILL FRAMGÅNG


Med detta glädjande besked i bagaget styr vi färden in mot centrala Borås och Care of Carls kontor. Än en gång fyllda med ny inspiration efter ett spännande besök hos ännu en viktig samarbetspartner. Nu, som i Newcastle, är planerna för nästa företagsbesök redan igång. Om vi än en gång tar oss till ytterligare ett svenskt företag eller om vi styr färden utomlands, får tiden utvisa.

Text: Mikael Vallin, skribent Care of Carl
Foto: Evelina Svantesson, fotograf Care of Carl

Text: Mikael Vallin, skribent Care of Carl
Foto: Evelina Svantesson, fotograf Care of Carl
Taggar:
Vad tyckte du om den här artikeln?
5 Kommentarer
#1
2014-07-28 påminn mig om att jag ska besöka detta ställe. Meddelandet skickas genom datumet ovar.
Den 28 mars 2014
#2
Hej
Det var en intressant artikel!. Möjligtvis var kvalitén bättre förr, vad jag minns! Jag har under åren haft ett stort antal Eton, Stenströms , Tiger, Boss. Men jag har upptäckt att kvalitén har för vissa Eton skjortor blivit sämre, jag två skjortor som blivit spruckna vid kragkanten och slitna vid armslutet, medan andra håller bättre . Jag som konsument tycker inte att man ska acceptera det, priset motsvarar därför inte kvalitén. Tycker ni att man ska acceptera det? Vänlig hälsning
Det var en intressant artikel!. Möjligtvis var kvalitén bättre förr, vad jag minns! Jag har under åren haft ett stort antal Eton, Stenströms , Tiger, Boss. Men jag har upptäckt att kvalitén har för vissa Eton skjortor blivit sämre, jag två skjortor som blivit spruckna vid kragkanten och slitna vid armslutet, medan andra håller bättre . Jag som konsument tycker inte att man ska acceptera det, priset motsvarar därför inte kvalitén. Tycker ni att man ska acceptera det? Vänlig hälsning
Den 24 november 2015
#3
#2 Per Edlund: Hej! Naturligtvis vill både vi och sannolikt våra skjortleverantörer att de pengar man investerar i sina plagg skall motsvara den kvalité man förväntar sig. Dock finns det en mängd olika faktorer som kan spela in i det du upplever.
Till att börja med tillverkas exempelvis Etons skjortor (som du nämner som exempel) i oerhört många olika tygkvalitéer, beroende på skjortmodeller och den känsla man vill förmedla med plagget. Många skjortor är uppsydda av aningen lättare tygkvalitéer som exempelvis tunnare varianter av poplin och twill, för att skjortan skall få denna känsla och vissa tänkta egenskaper. Ett sådant tyg är absolut inte lika slitstarkt som exempelvis en oxfordskjorta, eller en skjorta av grövre twill eller poplin. Ändå kostar skjortorna sannolikt lika mycket. De mindre slitstarka plaggen kan rent av vara dyrare än de skjortor som är uppsydda av tyg som är mer slitstarkt.
Om du dock köpt exakt samma skjortmodell av en skjorttillverkare, sydd av något som uppges vara samma tygsort, och det senare plagget slits uppenbart mycket snabbare under exakt samma typ av påfrestningar som din föregående skjorta, förefaller det ju som att något skulle ha kunnat förändrats gällande förutsättningarna för hur de båda plaggen slits vid användning?
En annan aspekt kan vara att exempelvis passformer förändrats genom åren. Generellt har skjortor nu för tiden en mer kroppsnära passform. Detta gör bland annat att de har mer kontakt med kroppen och då i vissa fall kan nötas aningen fortare, just vid kragar och ärmslut som du nämner. Allrahelst om man har lite skäggväxt, där skäggstubb effektivt fungerar som rivjärn vid skjortkragar, och nöter tyget hårdare.
Vi tackar för att du delar med dig av dina observationer och upplevelser, och hoppas att du hittar en skjortleverantör som motsvara dina förväntningar gällande plaggens egenskaper.
Med vänliga hälsningar
Mikael
Till att börja med tillverkas exempelvis Etons skjortor (som du nämner som exempel) i oerhört många olika tygkvalitéer, beroende på skjortmodeller och den känsla man vill förmedla med plagget. Många skjortor är uppsydda av aningen lättare tygkvalitéer som exempelvis tunnare varianter av poplin och twill, för att skjortan skall få denna känsla och vissa tänkta egenskaper. Ett sådant tyg är absolut inte lika slitstarkt som exempelvis en oxfordskjorta, eller en skjorta av grövre twill eller poplin. Ändå kostar skjortorna sannolikt lika mycket. De mindre slitstarka plaggen kan rent av vara dyrare än de skjortor som är uppsydda av tyg som är mer slitstarkt.
Om du dock köpt exakt samma skjortmodell av en skjorttillverkare, sydd av något som uppges vara samma tygsort, och det senare plagget slits uppenbart mycket snabbare under exakt samma typ av påfrestningar som din föregående skjorta, förefaller det ju som att något skulle ha kunnat förändrats gällande förutsättningarna för hur de båda plaggen slits vid användning?
En annan aspekt kan vara att exempelvis passformer förändrats genom åren. Generellt har skjortor nu för tiden en mer kroppsnära passform. Detta gör bland annat att de har mer kontakt med kroppen och då i vissa fall kan nötas aningen fortare, just vid kragar och ärmslut som du nämner. Allrahelst om man har lite skäggväxt, där skäggstubb effektivt fungerar som rivjärn vid skjortkragar, och nöter tyget hårdare.
Vi tackar för att du delar med dig av dina observationer och upplevelser, och hoppas att du hittar en skjortleverantör som motsvara dina förväntningar gällande plaggens egenskaper.
Med vänliga hälsningar
Mikael
Den 25 november 2015
#4
Köpte en rosa eton- skjorta för något år sedan. Färgen speciell och därför använd sporadiskt. Den har nu blivit synligt sliten på kragen av skäggdelen i ansiktet och kan ej användas mer. För d-t dålig kvalitet och skjortan returneras härmed så kan Ni kolla kvaliteten. Ett skjortpris på 8-900 skall väl för 1000an hålla utan att bli så lätt ytsliten tycker man. Jag förstår att man har olika kvaliteter men det får man verkligen inte reda på av försäljaren. Man förutsätter givetvis att en Etonskjorta har hög kvalitet-men nu får man ompröva den kunskapen . Det finns ju andra skjortor att köpa. Helsingborg 2016-11-22 .Sänder tillbaka skräpet.Vv skicka vidare till Eton i Borås. Tack.
Den 22 november 2016
#4
@Henrik Skiöldebrand: Det var ledsamt att du fått en sådan upplevelse av Etons skjortor. Har du grov skäggväxt? Vass skäggstubb kan tyvärr skära hål även i det bästa skjorttyg om det är av en tunnare, mjukare kvalitet.
Lite på samma sätt som att kashmirstrumpor för 500 kr paret är de minst slitstarka strumpor du kan köpa.
Naturligtvis bör du skicka oss skjortan, så kan vi göra en bedömning av vad som hänt.
Lite på samma sätt som att kashmirstrumpor för 500 kr paret är de minst slitstarka strumpor du kan köpa.
Naturligtvis bör du skicka oss skjortan, så kan vi göra en bedömning av vad som hänt.
Den 22 november 2016
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country